Spor Daimleru a Renaultu o...
07.06.2018 Autor: Tommü Design
„špinavý“ diesel z dodávek. Německá automobilka od roku 2010 spolupracuje s francouzským výrobcem automobilů. V rámci dohody Renault dodává do Stuttgartu vznětové motory o objemu 1.6 l, které se montují do modelů Mercedes Vito. Tato vozidla ovšem - alespoň podle německých úřadů - zkreslují data o emisích a mají se všechna přeprogramovat. Pravdou ale je, že oba výrobci automobilů mají v současné době potíže s místními správními institucemi. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) nařídil Daimleru, aby svolal dodávky Mercedes Vito s dieselovým motorem 1.6 l, protože neplní emisní normu Euro 6. I když stuttgartská automobilka pochybení odmítá, musí vozy, kterých po světě jezdí zhruba 6.300 - přeprogramovat. Ve Francii zase úřady obvinily společnost Renault, že s emisemi podvádí už pětadvacet let.
Naftové motory pro Vito se vyrábí v rámci spolupráce Daimleru s Renaultem ve francouzské továrně Cléon a ve španělském Valladolidu. Francouzská firma dodává vznětové motory pro Mercedesy třídy A, B a C. Odpovědnost za špatné dieselové motory Renault odmítá. „Problémy s automobily Vito se týkají výhradně automobilky Daimler,“ tvrdí mluvčí francouzského výrobce. Thierry Bolloré, zástupce generálního ředitele automobilky Renault, jenž je v alianci také s japonskou společností Nissan Motor a Mitsubishi, v německém deníku Süddeutsche Zeitung zdůraznil, že za nastavení motoru je zodpovědný vždy ten výrobce, který jej do vozu montuje. Jinými slovy, nastavení řízení emisí u automobilů Vito dělá Daimler. V současné době neexistují důkazy o problémech identického motoru ve vozech Renault Trafic. „Jsem odpovědný za Renault. U nás nejsou žádné podvody,“ hájí se pan Bolloré. Francouzští vyšetřovatelé ale nejsou stejného názoru. Nezávislé testy ukazují, že naftové motory v běžném provozu u některých vozů Renault překračují emisní limity oxidů dusíku až šestnáctkrát. Uvádějí to neziskové organizace, jako jsou Greenpeace a Transport & Environment, ve svých testech. Až osmdesát procent všech nových aut se vznětovými motory překračuje normu, když jedou v normálním provozu, tvrdí organizace Transport & Environment.
Francouzská automobilka sice provádí co dva roky dobrovolné aktualizace softwaru, aby emise oxidů dusíku byly nižší. Zatím se ovšem toto opatření dotklo jen malého zlomku vozů - asi pěti procent. I když se ukazuje, že oba partneři nemají úplně čisté svědomí, spolupráce má i nadále pokračovat. „Seznam společných nápadů je dlouhý. Obě strany mají zájem, aby se spolupráce prohloubila,“ tvrdí Thierry Bolloré. Vztahy obou vedoucích pracovníků automobilek Daimler i Renault jsou přátelské. Dieter Zetsche a Carlos Ghosn v minulých letech působili jako dvojice, která se sice špičkuje, ale táhne za společný provaz. I když v automobilové branži panuje tvrdá konkurence...