První elektrická „dáma“ Nissanu
25.05.2018 Autor: Tommü Design
Už na začátku 20. století byly elektromobily v módě, ovšem díky rychlému rozvoji spalovacích motorů nakonec upadli na delší dobu do zapomnění. V Japonsku však oprášili elektromobily krátce po druhé světové válce, kdy bylo palivo pro běžné automobily obtížně dostupné. Elektrická Tama tehdy vytvořila vizi, na jejímž konci je nyní nový Leaf. Japonská automobilka Nissan Motor předvedla bok po boku svůj nejstarší a nejnovější vůz na elektrický pohon. Model Tama vznikl v roce 1947 a Leaf v podstatě před nedávnem, ale i od starého vozu se má nové auto co učit. Jistě víte, že „automobily“ na elektrický pohon vyrazily na silnice asi půl století před těmi „spalovacími“. První z nich vypadaly jako kočáry tažené koňmi, pohon však zajišťovala elektřina.
Hned na začátku je třeba zmínit, že Tama není čistokrevným Nissanem. Za jeho výrobou totiž stála společnost Prince Motors, součást společnosti Tachikawa Aircraft Company, která se později stala součástí automobilky Nissan. A právě díky tomu se může společnost Nissan Motor dnes chlubit jednasedmdesátiletou historií elektromobility. V poválečném období se muselo Japonsko vypořádat s celou řadou problémů, mezi které patřil i nedostatek ropy a paliva. Výrobci automobilů tak byli doslova donuceni hledat jiné možnosti pohonu, a tak vznikl první prototyp elektromobilu Tama. Jednalo se o dvoumístné užitkové auto, jenž bylo první svého druhu, které však skvěle reagovalo na nedostatek pohonných hmot. Vůz v sériovém provedení dosahoval rychlosti 35,2 km/h a její dojezd se pohyboval až okolo 96,3 kilometru, což rozhodně nebylo na tehdejší dobu špatné. Tama našla celou řadu uplatnění, včetně vozidel taxi služby. Automobil se později objevil nejen jako osobní verze, ale také jako dodávka. Obě byly k dispozici v benzínových a elektrických verzích. V roce 1948 se „narodila“ Tama Junior, kompaktní osobní automobil a o rok později přišla Tama Senior, středně velké osobní auto.
Při konstrukci Tamy přišli inženýři s řadou originálních řešení, která se objevují i u současných elektromobilů. Například baterie zabudované v podlaze, které nyní Nissan využívá i u modelu Leaf. Technici tak už tehdy snížili těžiště a zlepšili ovladatelnost vozu. Dokonce i pocit z řízení a ovládání obou automobilů je vcelku podobný. I vzhledem k tomu, kdy byla Tama stvořena, dokázala nabídnout velmi solidní akceleraci a dokonale tichou jízdu bez zbytečného hluku motoru. Zatím, co stará elektrická dáma byla odpovědí na nedostatek, poslední generace modelu Leaf je odpovědí na naši dobu blahobytu i přebytku, které vede k znečišťování ovzduší a zhoršování zdraví lidí.