Nejprodávanějším vozem roku...
12.05.2018 Autor: Tommü Design
2017 je Ford F-Series, tedy Pick Up, který se v Česku neprodává přes oficiálního importéra, pouze u několika prodejců. Zhruba osmdesát procent všech prodejů tohoto modelu připadá na Spojené státy americké. V kategorii sportovně užitkových vozidel (SUV) vede Nissan X-Trail (Rogue). Žebříčku značek loni vévodila Toyota před Volkswagenem a Fordem. Společnost Nissan Motor v celosvětovém pořadí získala páté místo. Automobilky prodaly loni po celém světě nejvíce aut v historii - celkem 86,05 milionu. Růst táhly především trhy, které v minulých letech silně klesaly, hlavně Rusko a Brazílie. Ukazuje to analýza 52 hlavních trhů, kterou zpracovala společnost JATO Dinamics.
Nejprodávanějším modelem zůstal loni Pick Up F-Series od Fordu, který si tuto pozici drží již obdivuhodně dlouho - šestatřicet let. Celkem jeho prodeje v minulém roce například v USA stouply o devět procent na 896.764 jednotek. Meziročně odbyt nových aut stoupl o 2,4 procenta - v absolutním vyjádření o 2,05 milionu vozidel. Za růstem je především velká poptávka po autech typu SUV, jejichž podíl na celosvětových prodejích dosáhl už zhruba 34 procent. Meziročně prodeje sportovně užitkových vozidel stouply o 12,7 procenta. Největší poptávka po nich je v Číně, Severní Americe a v Evropě, naopak v Asii a Jižní Americe je nejprodávanější kategorií stále třída kompaktních vozidel. V Japonsku tradičně vedou nejmenší auta. Dva největší trhy pro nová auta přitom nezaznamenaly zrovna nejlepší rok. V Číně stouply prodeje o 2,5 procenta a v USA klesly o dvě procenta. Výpadek největších trhů ale nahradil dvouciferný růst na jiných velkých odbytištích, například v Rusku, Thajsku nebo Argentině. Největší nárůst zaznamenala Jižní Amerika, o 14,6 procenta. Objemem jde ale stále o malý trh, kde se za celý rok prodá méně aut než například v Německu. Devítiprocentní růst zaznamenala Indie, která se brzy může dostat na pozici čtvrtého největšího trhu na světě, kterou nyní drží Německo. S růstem prodejů SUV ztrácí podíl jiné typy vozů - výjimkou jsou pouze nejmenší auta a modely typu Pic Up.
Co se týká kapalných paliv vede jednoznačně benzín, který má 72,5 procenta trhu. Alternativní pohony loni zaznamenaly růst o 27,7 procenta, jejich tržní podíl stoupl na 4,4 procenta. Největší podíly alternativních pohonů měli loni v Norsku (41,9 procenta) a v Japonsku (27,8 procenta). Pokles naopak zaznamenaly naftové motory, a to především na starém kontinentu, který „je“ nebo „byl“ pro diesely klíčovým trhem.