Obrovské haly, SUV, množství...
03.05.2018 Autor: Tommü Design
krásných hostesek, ale to je věcí názoru. Některým se spíš zdá, že jde jen o vychrtlé „kozy“ a žádnou správně kyprou českou kozu Vlastu, která dělá partnerku v reklamách panu Jakubu Kohákovi. Angličtina si asi „vzala dovolenou“, ale zato několik bezpečnostních kontrol je vždy připraveno zasáhnout. I tak vypadá pekingský autosalon. Je opravdu stejně bombastický, jako země sama. Osm velkých hal, přes 200 tisíc metrů čtverečních výstavní plochy a tisícovka automobilních originálů, ale opravdových originálů. Ne takových, jimiž disponoval pan Li Šu-fu, který nejdřív kopíroval ledničky a potom Mercedesy.
Číňané auta milují. Tamní prodeje loni jen těsně nepokořily pětadvaceti milionovou hranici a na počtu návštěvníků na veletrhu je to znát. Pro Číňany je účast na autosalonu neskutečně prestižní záležitostí. Pokud se jim na černém trhu podaří sehnat lístky, tak jsou na to pyšní a svou účast dávají patřičně na obdiv. Prostě jiný kraj, jiný mrav. Hlavní prim na letošní pekingské výstavě hrají „Sport Utility Vehicle“, tedy sportovně užitková vozidla. Najdeme mezi nimi Volvo hlavního čínského majitele a šéfa společnosti Geely, nebo BMW i Škodovky. Doba evropských autosalonů možná pomalu končí, naposledy se objevila zpráva, že i BMW v roce 2019 sníží náklady do prezentace na domácí frankfurtské autoshow, pro čínské výstavy to ale rozhodně neplatí. Důkazem je i letošní ročník pekingského autosalonu, kde vedle desítek novinek domácích značek debutuje i množství aut zahraničních výrobců. Mezi značky pro čínský trh patří rovněž Venuncia, společný projekt společností Nissan Motor a Dongfeng. V Pekingu se pochlubila konceptem jednoduše nazvaným „X“, který zaujme hranatou karoserií připomínající vozy Range Rover. Ten doplňuje sériová novinka v podobě modernizovaného sedanu Venucia T90, nabízejícího nový přeplňovaný motor pod kapotou nebo větší obrazovku multimediálního systému. Samotný Nissan prezentuje sedan Sylphy Zero Emission, svůj první elektromobil pro čínské zákazníky vyráběný v Číně. Základem je platforma z Leafu, s nímž sdílí i další techniku, včetně pohonného ústrojí. Začne se prodávat ještě letos, přičemž na jedno nabití baterií údajně ujede asi 338 kilometrů.
Nedostatek angličtiny je jen jeden z rozdílů oproti například ženevské výstavě aut. Jde o velmi cennou lekci na jejímž základě si uvědomíte, jak jako Evropan jen předpokládáte, že v každém biskupu světa se lze domluvit anglicky. A rozdíl je i v počtu hostesek u stánků automobilek. Zatímco starý kontinent své „Grid Girls“ zakazuje a výrobci automobilů - „Ve světle celospolečenské debaty o sexismu“ - na veletrzích přítomnost krásných dívek u svých stánků omezují, Čína míří opačným směrem. Nastavuje kurz, který je většině mužů daleko sympatičtější a je jen škoda, že skončí 4. května 2018, tedy se zavřením bran autosalonu v Pekingu.