Budou elektromobily levnější?
01.04.2018 Autor: Tommü Design
Určitě ano, ale je jen otázkou času - kdy? Nissan ČR sice nedávno zdražil nový model Leaf druhé generace ve všech verzích s odůvodněním, že „prý“ je o něj velký zájem! Provedení Visia nyní stojí o 34.000 Kč víc, za Acentu si připlatíte 35.000 Kč, za N-Connectu dáte navíc 36.700 a nejhlouběji do peněženky musíte sáhnout, pokud si chcete koupit Teknu, jenž vás vyjde o 38.000 Kč dráž! Ale nezoufejte! V dohledné době určitě bude líp, i když se elektromobily momentálně pohybují v cenové relaci, která je pro velkou část české populace nedostupná.
Spousta lidí v Česku, kteří měli tu možnost se s elektrickým vozem Leaf svézt, tvrdí, že se jim jízda s tímto druhem pohonu docela líbí. Tito lidé si ovšem klidně mohou nechat zajít chuť na jeho koupi - alespoň většina! Takže, můžou jako v pohádce volat: „Zlatá rybo, slyš má slova, vylez z vody, zjev se znova...“, ale ryba se na ně prostě... Je pravdou, že cena baterií za jednu kilowatthodinu neustále klesá. Zatímco v roce 2011 stála 1 kWh kolem 800 USD, dnes se pohybuje okolo cca 200 USD. Pokud bude cena neustále „padat“, v roce 2025 by mohla být zhruba o polovinu nižší než dnes.
Poptávka po akumulátorech rok od roku roste a tím se snižuje i jejich cena. Baterie vyrábí například Panasonic, LG Chem či BYD a od nich si je kupují třeba automobilky jako Nissan Motor, Tesla nebo Volkswagen. Poslední dobou výrobci aut masivně investují a dokonce si staví i své továrny na lithium-iontové akumulátory podobně, jako Tesla. Otázkou je, jak moc dlouho potrvá vývoj, který si automobilky budou chtít zaplatit. Ceny budou nahoře, dokud to jen půjde, ale jakmile se jednomu producentovi vozů z nějaké části pokryje investice či vývoj do nových technologií - je konec s „nastavenou laťkou“. Půjde s cenou rapidně dolů a to bude vhozená rukavice pro konkurenci.