První obětí autonomní jízdy...
26.03.2018 Autor: Tommü Design
v Arizoně, která je na jihozápadě Spojených států amerických, se stala žena! Zpráva o smrtelném střetu ženy, E. Herzbergové (49), s vozem společnosti Uber - který se „sám řídí“ - byla médii vydána toto pondělí. Neštěstí se odehrálo v arizonském městě Tempe a během prvních dní se jen spekulovalo o tom, co se vlastně stalo. K dispozici totiž byla pouze reportáž tamního zpravodajství, která zachycovala poškozený vůz Volvo XC90 a poničené kolo ležící opodál. Není to poprvé, co se autonomní Volvo XC90 firmy Uber připletlo k nehodě. V březnu loňského roku se shodou okolností ve stejném městě vůz srazil s civilním Fordem a zůstal ležet na pravém boku. Z vyšetřování policie tehdy vyplynulo, že Volvo nehodu nezavinilo.
Až ve čtvrtek uvolnila tamní policie záběry zachycené z vozu krátce před smrtelnou nehodou. Kromě kamery snímající dění před vozem odhaluje záznam i pohled na řidičku, R. Vasquezovou (44 let), která v té době v autě byla. Ze záběrů je patrné, že se žena plně nevěnovala své práci. Otázkou ale zůstává, zdali šlo takové kolizi zabránit a kdo za ní vlastně může? Je to žena, která do vozovky vstupuje z temného prostoru s kolem nebo řidička, jenž se nevěnovala dění na vozovce, případně nedostatečná reakce autonomního systému společnosti Uber? Věřím, že všechny možnosti jsou správné - i když některé víc, a některé míň! „Je zcela zřejmé, že by bylo těžké zabránit nehodě v jakémkoliv režimu řízení,“ uvedla S. Moirová, policejní náčelnice z města Tempe. „Řidička vypověděla, že to bylo jako blesk, když osoba vešla před vůz. První, co ji upozornilo na srážku, byl zvuk nárazu,“ dodává policistka.
Zvláštní je, že vyspělý autonomní systém společnosti Uber, který firma testuje na flotile čtyřiadvaceti tisíc automobilů Volvo, nedokázal na chodkyni do poslední chvíle zareagovat. Vždyť s takovou situací by se měl vypořádat i jednoduchý systém vozů společnosti Nissan Motor, který má k dispozici i u nás nedávno zdražený Leaf. Všichni očekávali, jak se jednotlivé strany ke smrtelné nehodě postaví a zdali to neznamená ukončení těchto testovacích jízd. Uber sice provoz dopravních prostředků s autopilotem až do úplného vyšetření nehody přerušil, úplný zákaz ale neplánuje. Stejného názoru je i starosta města Tempe M. Mitchell, jenž absolutní zákaz nepožaduje, rozhodnutí Uberu s pozastavením jízd však vítá. Problém s dalšími testy nemají ani arizonské úřady. „Domníváme se, že v tuto chvíli máme dostatečný zákon regulující provoz samořízených vozů,“ uvedl k problému K. Biesty, mluvčí arizonského ministerstva dopravy.
Nedávný incident je první smrtelnou nehodou chodce pod koly autonomního vozu. V žádném případě ovšem nejde o první úmrtí spojené s autopilotem. To se odehrálo již v květnu před necelými dvěma roky, kdy řidič Tesly Modelu S vrazil do nákladního vozu a následkům zranění podlehl. Následné vyšetření ukázalo, že za incident mohla příliš vysoká rychlost elektromobilu.