On-Line dotaz pro MS Tommü
On-Line dotaz pro MS Tommü
MS TOMMÜ STARÝ JÍČÍN
Starý Jičín 99
742 31 Starý Jičín

Mobil: 777 341 802
prodej@tommu.cz
MS TOMMÜ OSTRAVA
PŘESUN AKTIVIT
OD 1.7.2015
DO STARÉHO JIČÍNA
On-Line dotaz pro MS Tommü

Varování pro Donalda Trumpa
 
21.03.2018 Autor: Tommü Design

Současný šéf Bílého domu, který pohrozil německým automobilkám, že na jejich výrobky zavede vysoká cla, zjevně propásl dobrou příležitost poučit se z ne příliš dávné historie. Obchodní válka mezi Spojenými státy americkými a zbytkem světa by se mohla vyostřit. Donald Trump zatím zavedl dovozní cla na ocel (pětadvacet procent), hliník (deset procent) a pohrozil Evropské unii i dalšími kroky, pokud bude napětí stupňovat. Stojí za to připomenout snahu Ronalda Reagana v osmdesátých letech omezit vliv japonských automobilek na americkém trhu. Reaganova „válka“ dopadla pro americké firmy velmi špatně, japonský automobilový průmysl naopak značně posílil.

V roce 1982 došlo k dohodě s Japonskem, podle níž se do Spojených států doveze 1,68 milionu aut ze země vycházejícího slunce, tedy o sedm procent méně než v roce 1981. V amerických automobilkách se slavila dohoda jako vítězství nad „žlutým nebezpečím“. Záhy se z tohoto úspěchu ale stala hořká porážka pro americký automobilový průmysl, silně připomínající „Pyrrhovo vítězství“. Američané totiž v té době začali požadovat úspornější, menší a kvalitnější auta. Poptávka převyšovala nabídku a japonské firmy mohly zdražovat. Díky větším maržím i více investovaly do vývoje nových modelů a navíc začaly stavět přímo v USA své továrny. V roce 1982 jako první Honda, o rok později společnost Nissan Motor a v roce 1986 Toyota. Takže konkurence byla pro americké tradiční automobilky ještě větší. Japonská vláda pak dovozní kvótu udržovala dobrovolně až do roku 1993, i když ji chtěl Ronald Reagan už v roce 1985 zrušit. V současné době patří Nissan, Toyota i Honda k pěti nejsilnějším značkám, které se ve Spojených státech amerických prodávají.

Donald Trump delší dobu kritizuje deficit americké obchodní bilance s některými zeměmi, hlavně s Německem a Čínou. Například Německo v roce 2016 vyvezlo do Spojených států o 49 miliard EUR zboží v automobilovém sektoru více, než ze zámoří dovezlo. Zejména šlo o značky Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes a Porsche. Přitom tarif na automobily z Evropské unie je 2,5 procenta, EU má dovozní clo na auta z USA ve výši deseti procent. Ferdinand Dudenhöffer z Centra pro výzkum automobilového trhu na universitě Duisburg - Essen míní, že Trump „blafuje“. Dovozní cla by se podle něj navíc dotkla i amerických výrobců. Třetina vozů dovážených do Spojených států amerických totiž připadá i na americké značky, jako je Fiat Chrysler nebo General Motors, které se vyrábějí mimo území USA. V Evropské unii panuje strach z toho, že se obchodní válka se Spojenými státy vyostří. Šéf Evropské komise Jean-Claude Juncker americkému prezidentovi pohrozil, že EU v žádném případě nebude sedě „tiše v koutě“. Zaznívají dokonce obavy, že Spojené státy americké chtějí zničit Světovou obchodní organizaci (World Trade Organization - WTO). Američané si myslí, že WTO není dostatečně razantní proti krokům Číny zejména na poli ochrany duševního vlastnictví. Přivést zpět na světovou obchodní scénu právo silnějšího a zbourat samotné základy, na kterých WTO stojí. Taková je obchodní vize amerického prezidenta Donalda Trumpa. Toho se obávají evropští diplomaté a usilovně zvažují, zda je možné současný obchodní systém zachránit.

Prodávaná auta podle značek v USA za rok 2017 (v milionech):
Ford ... 2,46 ks / Toyota ... 2,13 ks / Chevrolet ... 2,07 ks / Honda ... 1,49 ks / Nissan ... 1,44 ks / Jeep ... 0,83 ks.




Jsme na Facebook
Přidejte si nás a mějte vždy ty nejnovější informace.

Facebook



TOPlist
Hudební vydavatelství Tommü Records

Informace pro Vás

Nabízíme prodej a servis vozů ve Starém Jičíně. K dispozici máme osobní, rodinné, užitkové a terénní auta. Zajistíme vám operativní leasing, úvěr, náhradní díly, servisní práce, seřizování motorů, karosářské a lakýrnické práce, geometrii, měření emisí, montáž mechanického i elektronického zabezpečení, pneuservis, montáž doplňků a příslušenství, ruční mytí vozidel včetně čištění interiérů a řadu dalších služeb.