Cla a další obchodní překážky...
28.02.2018 Autor: Tommü Design
mohou být pro druhý největší automobilový trh Evropy „katastrofální“, protože součástky v průběhu výrobního procesu běžně několikrát přecházejí přes hranice. Zatím není jasné, zda budou nová cla skutečně zavedena, protože Londýn a Brusel se stále ještě přou ohledně podmínek brexitu. Odtržení od evropského trhu by pro Spojené království mohlo znamenat, že rušení pracovních míst a zpomalování produkce v místních automobilkách v posledních měsících je pouhou předehrou k hromadnému uzavírání výroby.
Za téměř padesát let práce v tamním automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn, ale dnes už ví, že žádná nebyla děsivější než vyhlídky na brexit. Od října minulého roku už přišlo o práci více než 650 lidí z továrny společnosti Vauxhall Motors, která vyrábí automobily Astra. Zbývajících 1.200 zaměstnanců se obává uzavření závodu v případě, že Spojené království přijde o bezcelní přístup na evropský trh. Omezování produkce plánuje i nedaleká továrna automobilky Jaguar Land Rover. „Lidé by neměli podceňovat nebezpečí, která brexit přináší,“ říká odborář John Cooper před továrnou v Ellesmere Port nedaleko Liverpoolu, kde pracuje od svých osmnácti let. „Proč by měla společnost Nissan Motor pokračovat v investicích ve městě Sunderland v metropolitním hrabství Tyne and Wear, když má továrnu ve Španělsku, kde může vyrábět stejné auta, ale bez desetiprocentního cla?“ dodává. Potom Sunderland zůstane zase jen místem, kde se začala od roku 1589 vyrábět sůl a ne městem, kde právě japonská automobilka zahájila v osmdesátých letech minulého století obrodu britského automobilového průmyslu. Ale na druhou stranu proč si má tak vyspělý ostrovní stát nechat něco mnohdy nesmyslně nařizovat od rádoby „odborníků“ z Evropské unie, jako například Česko. I pitomec přece ví, že guláš je nejlepší „odstátý“...
Ovšem odchod z EU bude pro britský automobilový průmysl znamenat novou ránu v době, kdy se snaží přizpůsobit přesunu pozornosti k vozům s elektrickým pohonem a vládním plánům na postupné ukončování provozu benzinových a naftových aut během příštích dvou desetiletí. Náklady na montáž jednoho automobilu ve Spojeném království by se podle odhadu společnosti PA Consulting v případě takzvaného tvrdého brexitu - zahrnujícího zavedení desetiprocentního cla - mohly zvýšit o 2.372 GBP. Uzavírání továren by podle firmy bylo nejpravděpodobnější u japonských automobilek, které většinu své ostrovní produkce vyvážejí. Tim Lawrence ze společnosti PA Consulting nicméně upozorňuje, že pro Spojené království i EU by mohlo být příliš riskantní nedosáhnout dohody, která by umožňovala vzájemnou výměnu zboží při nulových či minimálních clech. „Británie je druhým největším automobilovým trhem Evropy a je velmi důležitá pro firmy z Evropské unie, jako jsou němečtí výrobci luxusních vozů,“ dodává Lawrence.