Malé ohlédnutí za velkým...
01.02.2018 Autor: Tommü Design
autosalonem - North American International Auto Show 2018. Mezi nejdůležitější novinky letošního severoamerické výstavy aut patřil například Mercedes-Benz G nebo Ford Mustang Bullitt. V Detroitu ovšem nechyběli ani zástupci nejpopulárnějších segmentů v USA - Pick Upy a sedany, ale také jeden legendární Off Road v nové generaci. Právě nový Mercedes-Benz G byl tou vůbec největší hvězdou autosalonu, jejíž premiéry se ostatně zúčastnil i velký fanoušek terénních aut Arnold Schwarzenegger. Vůz sice vsadil na více komfortu, zásadně přepracován byl podvozek i interiér, tuhý rám nebo klasická hranatá karoserie však byly zachovány.
Není to přitom jediná terénní novinka letošní výstavy NAIAS. V Americe jsou nadmíru populární modely Pick Up, které jsou dlouhodobě vůbec těmi nejprodávanějšími vozy v USA, a tak v Detroitu nemohly chybět ani důležité novinky s korbou. RAM 1500 se dočkal nové generace, která se nevyhnula snaze o nižší spotřebu paliva. K tomu přispívá především lehčí konstrukce, 98 % rámu tvoří vysoko-pevnostní ocel, která nejen zvýšila tuhost, ale také pomohla mezigeneračně snížit váhu auta o více než sto kilogramů. Vedle základní pohonné jednotky 3.6 l V6 Pentastar o výkonu 227 kW bude k dispozici i klasický 5.7 l osmiválec HEMI s 295 kW. Oba motory nového vozu RAM 1500 spolupracují s osmistupňovým automatem. Mezigenerační proměnou prošel i Chevrolet Silverado, který také sází na nižší hmotnost, konkrétně až o 204 kilogramů - navzdory prodloužení rozvoru o 100 mm a délky o 41 mm. Z hlediska motorů Silverado spoléhá na třílitrový šestiválcový turbodiesel a dva zážehové osmiválce, o objemu 5.3 l nebo 6.2 l. Nejmenší a největší pohonné jednotky přitom využívají desetistupňový automat. Ani Ford se nevyhnul verzi Pick Up, v jeho případě ovšem nemluvíme o „plnotučném“ (normálním) modelu, ale jen „polotučné“ (střední) variantě. Na americký trh se totiž po sedmileté pauze vrací Ford Ranger, jenž byl v nejnovějším provedení speciálně přizpůsoben americkým zákazníkům a zaujme především svým motorem. V jeho útrobách pracuje čtyřválec 2.3 l EcoBoost, který dobře známe z modelu Focus RS, jenž spolupracuje s desetistupňovým automatem.
Nejen modely Pick Up je ovšem živ americký zákazník, a tak v Detroitu nechyběla ani celá plejáda nových sedanů, což je v USA stále oblíbený typ auta. Volkswagen se pochlubil novou Jettou, zatímco Kia představila nové Forte a Mercedes ukázal novou variantou sportovně střiženého CLS. Toyota přivezla do největšího města amerického státu Michigan pátou generaci velkého hybridního sedanu Avalon a hybridem je také nová Honda Insight, zatím prezentována ve formě prototypu. Nesmíme zapomenout ani na klasiku v podobě Fordu Mustang Bullitt, který se kvůli letošnímu padesátiletému výročí od premiéry snímku „Bullittův případ“, v němž exceloval Steve McQueen, dočkal nové verze. Nejen v Americe jsou oblíbená také SUV, a tak i ty tvořily důležitou část detroitských novinek. Jeep Cherokee přijíždí v modernizovaném provedení, které se zbavilo podivné přídě s rozdělenými předními světly. Faceliftu se dočkal také Ford Edge, jenž se předvedl i ve sportovní verzi ST. Společnost Nissan Motor zavzpomínala na úspěchy svých terénních vozů a do Detroitu přivezla svéráznou studii, na které prezentuje nejen svůj budoucí směr v oblasti designu a technologií, ale i tradiční japonské řemeslo. Koncept Xmotion ukazuje návrat k terénním kořenům značky. Vedle uhlazených a nudných SUV, která jsou si hodě podobná, působí jako zjevení. Z dalších konceptů můžeme zmínit Infiniti Q Inspiration, které má naznačit budoucí podobu vozů této luxusní divize Nissanu. Jedná se o dynamicky střižené čtyřdveřové auto, které je poháněné motorem s variabilním kompresním poměrem, propagovanou technickou novinkou značky.