Ohlédnutí Nissanu za CES 2018
19.01.2018 Autor: Tommü Design
Japonská vize budoucnosti mobility, korejské alternativy na elektřinu i vodík nebo elektromobil nové čínské značky. To všechno jsme mohli vidět na letošní přehlídce CES. Consumer Electronics Show (CES) už pár let není jen výstava elektrotechniky pořádaná v americkém Las Vegas. V době úpadku tradičních autosalonů je stále častějším místem, kde automobilky prezentují své novinky. Není jich tolik, a tak si z hlediska pozornosti tolik nekonkurují jako na autoshow, navíc prezentací na takové výstavě výrobci ukazují své vizionářství. Platí to i pro letošní ročník CES, kde vystavovala i japonská společnost Nissan Motor.
Autonomní jízda je obecně považována za provoz automobilu, který řidič už neovládá, o všechno se místo něho postarají elektronické systémy. Nissan ale přišel s trochu jiným řešením. Nechce, aby při autonomní jízdě řidiči přišli o zážitky za volantem, a tak přichází se systémem Brain-to-Vehicle. Jednoduše řečeno se jedná o čtení myšlenek, pomocí speciální „čepice se sluchátky“ automobil ví, co řidič plánuje udělat a na jeho myšlenky reaguje. Výsledkem takového řešení jsou mnohem rychlejší reakce auta, než kdyby osoba řídící motorové vozidlo točila volantem, brzdila nebo akcelerovala sama. Kdy se však tato technická lahůdka dostane do výroby, je zatím ve hvězdách, automobilka ale slibuje, že poznatky využije také při vývoji dalších systémů.
Už na autosalonu v Tokiu ukázal Nissan svůj bezemisní koncept Crossoveru IMx. Ten zvládne i zcela autonomní jízdu a dojezd na jedno nabití je až 600 kilometru. Japonské automobilka dovezla tuto studii pochopitelně i do Las Vegas, kde se prezentují technické inovace z celého světa. V jádru technologických funkcí IMx najdete budoucí verzi systému ProPilot umožňující plně autonomní řízení. Po zvolení režimu ProPilot systém uloží volant do palubní desky a sklopí všechna sedadla tak, aby měl řidič více prostoru a spolujezdci větší pohodlí pro odpočinek. Po zvolení režimu manuálního řízení se volant vysune zpět do běžné polohy, sedadla narovnají a umožní tak plynulé předání řízení zpět řidiči. Nissan IMx přispívá také do sociální infrastruktury, a to v rozsahu jako ještě žádné jiné vozidlo před ním. Například po dopravě řidiče na letiště se IMx dokáže sám zaparkovat v místě s přístupem k místní elektrické síti a sloužit jako „virtuální elektrárna“ vracející proud do sítě. Po návratu může IMx majitele vyzvednout z terminálu a odvézt jej domů. Celý proces probíhá efektivně díky vysoké kapacitě baterie a technologiím, které má koncept k dispozici.
A aby toho ze strany společnosti Nissan Motor nebylo málo, přijel na Consumer Electronics Show 2018 i velký-malý muž, předseda představenstva a generální ředitel aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, pan Carlos Ghosn. Bývalý charismatický šéf japonská automobilky Nissan rozvířil relativně poklidnou hladinu CES tvrzením: „Robotické taxíky se do roku 2024 stanou běžnou záležitostí.“ Automobilový průmysl rozlišuje několik stupňů takzvaného autonomního řízení, od inteligentních asistenčních systémů až po vozy, které se obejdou zcela bez řidiče. „V příštích letech toto všechno zažijeme,“ prohlásil pan Ghosn, ale zároveň upozornil, že pro využívání samořízených vozů je zapotřebí vytvořit patřičné legislativní podmínky.