Jen si nemyslete, že se doba...
18.01.2018 Autor: Tommü Design
sportovně užitkových vozidel (SUV) pomalu chýlí ke konci. Naopak. Společnost Nissan Motor byla od samého počátku hlavním průkopníkem tohoto segmentu a pokud nevěříte, vzpomeňte na první model Qashqai. Jeden se základních masových Crossoverů na evropském trhu byl veřejně nazýván téměř „paskvilem“, a přece ho dnes hodně automobilistů má docela rádo. Kudy by se mohl design nových SUV této japonské značky ubírat v budoucnu? To zcela jasně naznačuje koncept Nissan Xmotion, představený na letošním autosalonu North American International Auto Show (NAIAS) v americkém Detroitu.
Japonský „samuraj“, jehož pojmenování se čte jako „Cross Motion“, tedy správně česky „krosmoušn“, ale to jistě víte. Design konceptu je inspirován japonskou kulturou a tradičními řemeslnými postupy v kombinaci s americkým stylem. Studie v případě svého exteriéru opouští styl měkkých linií, který vládl v posledních letech všem kategoriím Crossoverů i SUV a naopak sází na ostřejší hrany. Karoserie kromě ostrých hran zaujme i zvolenou kombinací barev, prvky z uhlíkových vláken, z nichž jsou například lemy blatníků, či řešení hlavních i koncových světlometů. Interiér přístupný dvěma páry proti sobě otevíraných dveří má konfiguraci sedadel 2+2+2, přičemž první dvě řady jsou ideální pro dospělé, zatímco třetí pár je vhodný pro osoby menšího vzrůstu nebo děti. Třetí řada sedadel se dá sklopit nebo vyjmout. Podlaha interiéru má působit jako řeka a samostatná sedadla pak mají být loďkami, které po ní plují, zatímco středová konzola ze dřeva, jenž je zpracována tradiční japonskou truhlářskou technikou „Kanawa tsugi“ - je mostem. Dřevo se uplatnilo i v konstrukci palubní desky, ale v jejím případě největší pozornost přitahuje pětice barevných dotykových displejů, které doplňuje po jednom displeji na středové konzole a pod stropem, kde nahrazuje klasické zpětné zrcátko. Obrazovky lze ovládat pomocí gest a pohybů očí.
Pro oživení konceptu slouží systém, který si ověří otisky majitele nebo provozovatele vozu a teprve potom umožní jeho nastartování. V úvodní sekvenci startování Xmotion proplouvá displeji japonský kapr „Koi“, který je zde v roli řidičova osobního asistenta - pomáhá s ovládáním navigace a dalších systémů. Automobilka se v souvislosti s konceptem Xmotion vůbec nezmiňuje o jeho pohonném systému. Vše se zde soustředí na design karoserie a interiéru, což je pochopitelné. V případě pozitivní odezvy se máme již na počátku příštího desetiletí dočkat vozů japonské značky, využívajících linie a designová řešení právě této studie. Společnost Nissan Motor si pro NAIAS v Detroitu připravila koncept, který naznačuje, jak mohou vypadat příští generace jejich Crossoverů a SUV...
Hlavní specifikace konceptu Xmotion:
Celková délka - 4590 mm ... Celková šířka - 1940 mm ... Celková výška - 1700 mm ... Rozvor - 2785 mm ... Kola - 21“ ... Pneumatiky o průměru - 780 mm ... Konfigurace míst - tři řady po dvou sedadlech ... Inteligentní pohon všech kol.