Elektromobilní premiéry 2018
17.01.2018 Autor: Tommü Design
V tomto roce nás čeká pár zajímavých premiér, ale některé z modelů nejsou ještě zcela jisté. No, a teď se pojďme podívat, o co všechno se trh s elektromobily v roce 2018 pravděpodobně rozšíří. Zakoupit si budete moci, případně objednat, hned několik „převratných“ elektrických vozů od automobilek, které většinou zatím s elektrickým pohonem spíš jen lehce laškovaly. Z následujícího seznamu vypadá letošní rok jako docela zajímavý. To „pravé ořechové“ by však mělo přijet až v roce 2019, popřípadě 2020, kdy se dočkáme skutečného rozmachu elektromobility. O slovo se přihlásí téměř všechny automobilky včetně naší Škody. Již v roce 2019 například můžeme očekávat Mercedes EQ nebo invazi řady I.D. od Volkswagenu.
Nissan Leaf druhé generace
O loni představeném modelu Leaf už musel slyšet snad každý. K prvním zákazníkům v České republice by se měl elektromobil s dojezdem 378 kilometrů - podle měření NEDC - dostat v letošním březnu. Cena začíná na 850 tisících korunách, nabídne 150 koní, 40 kWh baterii, částečně autonomní systém ProPilot nebo technologii, jakou je e-Pedal. To nejdůležitější ale je, že konečně vypadá k světu, především pokud zvolíte dvoubarevnou kombinaci.
Audi Q6 e-tron
Audi už pár Plugin hybridů má, ale na rozdíl od BMW s čistým elektromobilem, dosud vyčkávalo, což by se nyní mělo změnit. Koncept Q6 e-tron má údajně ujet až 440 kilometrů, ovšem „jablíčkáři“ ho zatím moc neukazují. Poslední zprávy hovoří o uvedení na trh v druhé polovině tohoto roku a rozhodně se máme na co těšit. Jde o vůz velikostně patřící mezi Q5 a Q7 s maximálním výkonem 430 koní - krátkodobě dokonce až 500 k. Jeho cena ještě oficiálně nebyla stanovena, ale mluví se o částce podobné Audi Q7, což představuje zhruba 1,7 milionu korun.
BMW i3s
Sportovní verze jednoho z nejpovedenějších elektromobilu současnosti přidává navíc 14 koní a můžeme být zvědaví, jak moc velká změna to bude ve srovnání s klasickou i3. Konečná hodnota výkonu 180 k zlepšila zrychlení na 6,9 sekundy a pokračovat můžete až k maximální rychlosti 160 km/h, což představuje o 10 km/h větší rychlost než dřív. Teoretický dojezd je 300 kilometrů, automobilka ale férově radši udává reálných 200 kilometrů.
Jaguar I-Pace
O Jaguaru I-Pace toho bylo napsáno víc než dost. Je známá jeho cena, která začíná na 2,1 milionu korun s DPH, ale i dojezd. Ten by díky 90 kWh baterii měl být cca 500 kilometrů podle NEDC a reálně by neměl mít problém s 350 kilometry bez omezování. V létě se tedy na trhu objeví britský elektromobil, se kterým bude „zápasit i slavná“ Tesla. Přestože Jaguar nemá s elektrifikací moc zkušeností, koncernový kolega Land Rover umožňuje - s výjimkou Velaru - celou svou modelovou řadu zapojit do zásuvky.
Kia Niro EV
Hyundai má své trio modelů Ioniq ve třech verzích a sesterské automobilce Kia se tato myšlenka zalíbila. Niro se začalo prodávat ve verzi hybrid, později přišla verze Plugin hybrid a jak na tom bude elektrické Niro? Počítá se s 64 kWh baterií, dojezdem cca 380 kilometrů, ale cena poměrně líbivého Crossoveru zatím není známa. Kdy přesně dorazí Kia Niro EV do sériové výroby, to automobilka zatím neříká, ovšem podle spekulací by se tak mělo stát ještě v letošním roce.
Hyundai Kona Electric
Kona se nedávno dostala na náš trh a čistě elektrická verze by měla následovat. Má disponovat velmi slušnou kapacitu baterie s hodnotou 40 kWh a dojezdem až 350 km. Konkurovat ovšem může i naprosté špičce elektromobilů vzhledem k tomu, že relativně malý vůz by měl být k dispozici i v silnější 64 kWh verzi, která ujede až 500 kilometrů. Nabíjet se může až výkonem 150 kW nebo samozřejmě pomalejší 7,2 kW nabíječkou. Cena by se má i s DPH vejít do milionu korun.
Faraday Future 91 a Lucid Air
Je těžké uhodnout, jestli se některý z posledně jmenovaných dvou vozů skutečně ukáže na trhu. Samozřejmě by se určitě všem zpestření trhu líbilo, bohužel moc optimismu nepodléhejte. Před rokem se s velkou slávou ukazoval koncept FF91, ale Faraday Future neustále čelí finančním problémům, a tak se slibované neuvěřitelné dynamiky, ani autonomního systému nejspíš nedočkáte. O něco pozitivněji lze vidět prototyp Lucid Air, který se o mnoho více testuje. Obě automobilky slíbily vstup na trh v roce 2018, ale ruku do ohně by za to nedal nejspíš nikdo.