Rallye Dakar 2018: Kilometry...
18.12.2017 Autor: Tommü Design
pro odvážné! Jubilejní 40. ročník Rallye Dakar se pojede v lednu příštího roku (6. až 20.1.2018). Tentokrát byl vytrvalostní závod rozložen na celkem 14 etap vedených mezi peruánskou metropolí Limou a Córdobou v Argentině. Soutěž zahrnuje sedm etap, které byly naplánovány pouze v dunách. Tratě jsou rozdílné pro kamiony, automobily a motocykly + čtyřkolky. Nejdelší trasa měří 8.793 kilometrů, z toho je 4.329 speciálních měřených kilometrů. Trasu jubilejního ročníku soutěže má „na svědomí“ sportovní ředitel Marc Coma, který dokázal Dakar vyhrát pětkrát za řídítky motocyklu.
Legendární rallye se vrací po pěti letech na území Peru, v jejíž metropoli Limě 6. ledna odstartuje. Dále je trasa naplánována přes Bolívii a v argentinské Córdobě 20. ledna skončí. Na tiskové konferenci v Paříži ředitel Etienne Lavigne potvrdil, že se organizátoři rozhodli připravit výjimečný ročník. „Stejně jako v letech 2012 a 2013 budou mít účastníci možnost seznámit se s extrémně těžkou peruánskou pouští,“ poukázal pan Lavigne. A co říká tvůrce tratě? „Návrat do Peru nám poskytl příležitost prozkoumat neznámé území. Bolivijský úsek je tradičně fyzicky náročný, přesto však nabízí ohromující krajinu a vyzkouší vytrvalost dobrodruhů na samotné hranici sil. V extrémním terénu kolem argentinské Fiambaly se projeví ti nejlepší z nejlepších, kteří mohou slavit v Córdobě triumf,“ shrnuje Marc Coma své dílo.
Jedenáctkrát se Češi radovali z vítězství. Šestkrát to dokázal v kategorii kamionů s tatrovkou Karel Loprais a pětkrát za řídítky čtyřkolky Josef Macháček. Řidiči kamionů se postarali o další umístění na stupních vítězů - šestkrát dojeli na druhém a sedmkrát na třetím místě. Historické úspěchy začaly v roce 1988 prvním vítězstvím Karla Lopraise, který si za své úspěchy vysloužil přezdívku Monsieur Dakar. Ve stejném ročníku dojela na druhém místě liazka vedená Jiřím Moskalem. V tomtéž roce se objevil na startu také, podle tehdejšího režimu oficiálně první, tehdy československý motorkář Pavel Ort (Jawa Rotax 560), ale po havárii tehdy soutěž nedokončil.
Legendární soutěž je však také o haváriích. Začalo to rokem 1988 a pověstným skokem Bohumila Vonšovského s liazkou přes dunu. V průběhu dalších let následovala řada dalších nehod, ale jedna z nich ukončila kariéru Karla Lopraise. V roce 2004 upadlo slavnému českému závodníkovi po skoku z duny levé přední kolo a udělal s tatrovkou pět kotrmelců v rychlosti kolem 100 km/h. Posádka naštěstí vyvázla jen s „boulemi“ a K. Loprais se pak zúčastnil ještě dalších tří ročníků. Ovšem 2006 odstoupil kvůli hodně velkým bolestem zad a kvůli tomu se už nikdy nevrátil na soutěž jako závodník. Později působil při několika ročnících v Jižní Americe jako řidič novinářského týmu svého synovce Aleše. Hodně divoce vyhlížející havárii zažil také již zmíněný Aleš Loprais. V ročníku 2012 se rval o první místo s Nizozemcem Gerardem de Rooyem. V době, kdy z druhého místa ztrácel sedmnáct minut na vedoucího jezdce, došlo k fatální havárii. V úseku mezi dvěma speciálními testy usnula celá posádka včetně druhého jezdce Petra Almášiho. Kamion sjel v rychlosti kolem 100 km/h ze silnice, při nárazu uletěla obě přední kola a vůz se přes přední osu dvakrát převrátil. Aleš Loprais a navigátor Michal Ernst naštěstí vyvázli bez vážnější újmy, P. Almáši byl v nemocnici krátce na pozorování.
Přehled českých úspěchů na Rallye Paříž-Dakar:
Zlato kamiony: 1988 - Loprais, Stachura, Mück (ČR/Tatra) ... 1994 - Loprais, Stachura, Kalina (ČR/Tatra) ... 1995 - Loprais, Stachura, Tomeček (ČR/Tatra) ... 1998 - Loprais, Stachura, Čermák (ČR/Tatra) ... 1999 - Loprais, Stachura, Kalina (ČR/Tatra) ... 2001 - Loprais, Hamerla, Kalina (ČR/Tatra).
Zlato čtyřkolky: 2000, 2001, 2003, 2007 a 2009 - Macháček (ČR/Yamaha).
Stříbro kamiony: 1987 - Loprais, Stachura, Krpec (ČR/Tatra) ... 1988 - Moskal, Vojtíšek, Záleský (ČR/Liaz) ... 1996 - Loprais, Stachura, Tomeček (ČR/Tatra) ... 2000 - Loprais, Stachura, Gilar (ČR/Tatra) ... 2002 - Loprais, Hamerla, Kalina (ČR/Tatra) ... 2003 - Tomeček, De Azevedo,Martinec (ČR, Brazílie/Tatra).
Bronz kamiony: 1987 - Moskal, Joklík, Záleský (ČR/Liaz) ... 1990 - Kahánek, Krpec, Havlík (ČR/Tatra) ... 1992 - Loprais, Stachura, Kalina (ČR/Tatra) ... 1995 - Buchtyár, Kořený, Krpec (ČR/Tatra) ... 1996 - Fajtl, Janoušek, Wurst (ČR/Tatra) ... 1998 - Kořený, Lamač, Kahánek (ČR/Tatra) ... 1999 - Tomeček, De Azevedo, Neubarthová (ČR, Brazílie/Tatra).