Automobilky zvedají ceny aut,...
27.11.2017 Autor: Tommü Design
ale tváří se, že je to hlavně novým modelem, novou výbavou nebo úplně novým fenoménem: „Základní výbava? Prostě není!“ Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta, nebo jen tak sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší číslice, než jaké tam trůnily v poslední době. Za auto letos zaplatíme více než loni. Někdy až o desetitisíce korun. Zdražení? Rozhodně se mu tak neříká, tento termín je ve slovnících automobilek zakázaný. Jen „úprava cen“, ovšem směrem vzhůru. A někdy o hodně.
Ne všichni se zatím odhodlali, mnohé výrobce odrazuje velký konkurenční přetlak na českém trhu. Trend je však zřetelný. Troufají si hlavně sebevědomé značky, které vědí, že mají, řečeno v obchodnickém žargonu „kvalitní produkt“. Někdy je nárůst ceny odůvodněn nástupem nového modelu. Například základní model Nissanu Micra stál loni v listopadu zhruba 200 tisíc korun, nová generace však letos začíná na 259 tisících. Její větší sourozenec Nissan Qashqai končil v létě svou kariéru se základní cenou cca 400 tisíc, faceliftovaná základní verze je o 37.500 Kč dražší (akční cena - 437.500), ale její standardní cena činí 487.500 korun českých. Auto má nově komfortnější podvozek a některé drobnosti ve výbavě, ale zásadní parametry ani motory se nezměnily. Změna úrovní výbavy je přitom stará známá praxe, která nárůst ceny opticky zdůvodní (v autě jsou nové moderní technologie), ale nikdy to není čistý zisk pro kupujícího.
Objevuje se však také úplně nový fenomén. Největší značky na trhu, Škoda a Hyundai, sázejí rovnou na vyšší výbavy. Zatímco dříve bylo extrémně důležité mít auta s cenou „od“, v nichž chyběla většina komfortních prvků, bohaté časy změnily i toto. Takže například Škoda Karoq se rovnou začala prodávat ve střední výbavě Ambiente za 530 tisíc korun, zatímco u základního Active cenu ani neznáme - pouze víme, že se bude vyrábět. Jenže proč by jím Škoda brzdila výrobní linku, která ani nestíhá vypouštět dostatek dražších modelů. Vždyť už před zahájením prodeje (kdy se s autem nikdo z kupců ještě ani nemohl svézt) byly objednány tři tisíce lépe vybavených modelů Karoq. Trochu jinak, ale na podobném principu, to mají u Hyundai. Jejich bestseller i30 je nacpaný výbavou až po střechu, takže v akční verzi Best of Czech přijde na 385 tisíc korun - v poměru cena/výkon je bezkonkurenční. Ceník je ovšem postavený tak, že neexistuje žádná „očesaná“ verze, která by byla třeba o 50 tisíc levnější. I základ, který v ceníku figuruje (1.4i, 415 tisíc korun), je papírově drahý. A jen tak pro zajímavost: „Pro velké firemní flotily, které by chtěly auta skromnější, se sjednávají úplně jiné výbavy i ceny.“