„Alea iacta est - Kostky jsou...
02.10.2017 Autor: Tommü Design
vrženy!“ Přesně před týdnem schválila vláda ČR memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu v Česku. Jeho součástí je akční plán podpory elektromobilů, digitalizace a autonomního řízení do roku 2025 s pětadvaceti úkoly. Prohlášení v nejbližší době podepíše ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček, společně s prezidentem Sdružení automobilového průmyslu Bohdanem Wojnarem. Akční plán mimo jiné řeší výstavbu infrastruktury pro bezemisní vozidla, dotace i úlevy na pořízení elektrických aut, standardizaci a právní aspekty automatizovaného řízení, vysokorychlostního internetu, digitálních i mobilních služeb, ale rovněž výzkum a vývoj pro automobilový průmysl.
„Automobilový průmysl prochází jednou z největších revolucí ve své historii,“ popisuje expert Jan Linhart ze společnosti KPMG (mezinárodní firma poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství). K tomu podle něj potřebuje jednoznačně pomoc státu. „Podobu ekonomiky vedle průmyslové výroby budou stále více ovlivňovat služby a digitální technologie. Tato změna staví automobilový průmysl, který je jedním z pilířů českého národního hospodářství, před důležité otázky a nabízí budoucí příležitosti,“ uvedl Jiří Havlíček. „Společným cílem sdružení a vlády je zasadit se o to, aby v době, kdy na našem území dosahujeme historicky nejvyšších počtů výroby vozidel a navazujeme na bohatou tradici českého automobilového průmyslu, byly položeny základy pro jeho trvalou budoucí prosperitu a zachování zaměstnanosti v tomto odvětví. Schválené memorandum a akční plán pomohou dobře připravit český automobilový průmysl na nadcházející změny, přispějí k udržení mezinárodní konkurenceschopnosti, posílení vzdělanosti a udržení zaměstnanosti v automobilovém průmyslu,“ dodal Bohdan Wojnar.
Technologický pokrok spojený s nástupem alternativních paliv a vozidel s autonomním řízením, stejně jako plnění stále se zpřísňujících emisních limitů nelze podle pana Wojnara zastavit. Proto je třeba k těmto záležitostem přistupovat stejně rychle, jak to řeší všechny země s rozvinutým automobilovým sektorem. Ale končící vrcholný orgán výkonné moci v ČR se alespoň v poslední době věnoval převážně tomu: „Který čáp a kam usedne!“