Nové hnací ústrojí Nissanu
14.11.2016 Autor: Tommü Design
Společnost Nissan Motor představila nové hnací ústrojí s označením e-Power, které staví na technologiích pro elektromobily používaných v Nissanu Leaf, jehož se prodalo už více než 250 tisíc kusů. Na rozdíl od modelu Leaf má hnací ústrojí e-Power navíc malý zážehový motor sloužící k dobíjení baterie. Eliminuje tak potřebu externí nabíjecí stanice a zachovává vysoký výkon. Systém e-Power disponuje plně elektrickým pohonem, což znamená, že kola jsou poháněna výhradně elektromotorem. Energie z baterie je přiváděna do kompaktního hnacího ústrojí, které tvoří zážehový motor, generátor elektrické energie, měnič proudu a elektromotor.
U tradičních hybridních systémů je slabší elektromotor zkombinován se zážehovým motorem, který pohání kola, když je baterie slabá (nebo při jízdě vysokou rychlostí). Toto uspořádání obecně vyžaduje větší elektromotor a baterii, protože jediným přímým zdrojem pohonu kol je elektromotor. Proto je pro konstruktéry obtížné instalovat takový systém do kompaktních vozů. Ovšem u systému e-Power zážehový motor nepohání kola, jeho úkolem je jen dobíjet baterii. A na rozdíl od stoprocentního elektromobilu je zdrojem energie nejen samotná baterie, ale i motor. Nissanu se podařilo najít cestu, jak minimalizovat rozměry, snížit hmotnost, vyvinout způsoby řízení elektromotoru s lepší odezvou a optimalizovat hospodaření s energií. Výsledkem je, že systém e-Power využívá menší baterii než Leaf, ale zajišťuje stejný zážitek z jízdy jako stoprocentní elektromobil. E-Power poskytuje téměř okamžitě robustní točivý moment, což zvyšuje živost jízdy a přináší plynulou akceleraci. Systém rovněž běží velmi tiše, podobně jako stoprocentní elektromobil. Protože systém zapojuje spalovací motor mnohem méně často, jeho spotřeba paliva je srovnatelná s tradičními hybridy, zejména při jízdě městem. Systém e-Power umožňuje využívat všechny přínosy elektromobilu, ovšem bez obav o nabíjení baterie. Note e-Power představuje vůbec první sériově vyráběný vůz v segmentu kompaktních vozidel vybavený systémem sériového hybridního pohonu.