Kdo je sám a kdo někam patří?
27.10.2016 Autor: Tommü Design
Automobilový svět je už celou řadu roků ve znamení sdružování jednotlivých značek do velkých koncernů. Tento trend sjednocení je nejcitelnější od devadesátých let, rozhodně ale není novinkou. Třeba historie amerického koncernu General Motors se datuje až do roku 1908. Hlavním důvodem spojování do velkých celků je především snaha o snížení nákladů. Více značek může využívat jednu techniku - například platformu nebo motory - což snižuje nejen náklady, ale i pomáhá se společným vývojem novinek. Už jen minimum automobilek je samostatných, přičemž nejnověji tuto skupinu „sirotků“ opustila značka Mitsubishi.
Největším automobilovým koncernem na světě, co do počtu prodaných aut, je dnes německý Volkswagen Group. Ten tvoří osm automobilových značek - Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda a osobní vozy VW. K tomu je však potřeba připočíst ještě užitková vozidla Volkswagen, výrobce nákladních vozů MAN a Scania, nebo motocyklového producenta Ducati. Co do počtu značek je velkým koncernem také italsko-americké FCA. Ten vedle Fiatu a Chrysleru tvoří také značky Abarth, Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Jeep, Lancia, Maserati a RAM. V průběhu posledních let se hojně rozrostla aliance Renault-Nissan, která má poněkud zvláštní postavení. Renault a Nissan jsou víceméně rovnocenní partneři, kteří jsou navzájem spojeni vlastnictvím akcií toho druhého - vlastnický podíl se ale u obou liší. V průběhu let alianci postupně doplnily značky Dacia, Lada, Datsun a nejnověji i Mitsubishi. Její součástí jsou také Samsung a Infiniti. V Číně pak Nissan ve spolupráci s tamním výrobcem Dongfeng nabízí i vozy pod značkou Venuncia. V poslední době je pak stále důležitější partnerství aliance Renault-Nissan s koncernem Daimler v oblasti společného vývoje aut a techniky. Ne vždy se ale sjednocení ukáže jako spásné řešení. Příkladem v tomto ohledu je neúspěch koncernu Daimler-Chrysler. Z větších výrobců je dnes samostatných jen pár. Vedle automobilky Aston Martin se jedná také o Mazdu, Subaru, Teslu nebo McLaren. O poslední z nich měl údajně zájem Apple, tyto spekulace ale byly později dementovány. V Mazdě pak malý podíl vlastní Ford (cca 2 %), zatímco v Subaru mají přes jeho mateřskou společnost Fuji Heavy Industries podíl Suzuki a Toyota. Úplně samostatní, bez návaznosti na jiné automobilky, tedy nejsou ani tito výrobci vozů.