Spojené království a brexit
25.10.2016 Autor: Tommü Design
Britský automobilový průmysl čeká prudký propad v případě, že Spojené království v rámci odchodu z Evropské unie ztratí přístup k jednotnému evropskému trhu. Uvedl to šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Dodal, že automobilky by v takovém případě pravděpodobně přesunovaly výrobu z Británie do jiných evropských zemí. „Pokud nastane tvrdý brexit, uvidíme přesun do střední a jihovýchodní Evropy,“ uvedl Wissmann, který v minulosti zastával rovněž funkci německého ministra dopravy. „Země jako Slovensko nebo Polsko jsou velmi atraktivní, mají nízké náklady na pracovní sílu a jsou součástí EU,“ dodal.
Wissmann dále předpověděl, že žádná automobilka se za současné situace neodhodlá k velkým investicím v Británii. „Čím déle období nejistoty potrvá, tím více se budou firmy zdráhat investovat,“ uvedl. Šéf japonské automobilky Nissan Motor Carlos Ghosn se sešel před necelými dvěma týdny s britskou premiérkou Theresou Mayovou. Schůzka se konala zhruba dva týdny poté, co Ghosn pohrozil zastavením investic do závodu v severoanglickém Sunderlandu, pokud mu vláda nedá záruky odškodnění za případné negativní dopady takzvaného brexitu na vývoz z Británie. „Tato vláda je odhodlána vytvářet a podporovat dobré podmínky pro automobilový průmysl,“ řekla po schůzce, která se konala 14.10.2016, britská premiérka Theresa Mayová. Společnost Nissan Motor, jenž loni vyrobila téměř třetinu z celkové britské produkce 1,6 milionu aut, se musí počátkem příštího roku rozhodnout, kde bude vyrábět novou verzi modelu Qashqai. Ultimatum Nissanu povzbudilo k podobným vyjádřením i další britské výrobce vozů, kteří začali varovat před takzvaným „tvrdým brexitem“, kdy by Británie po vystoupení z Evropské unie odešla i z jednotného trhu EU.