Udávaná spotřeba je nereálná
19.09.2016 Autor: Tommü Design
Mezi řidiči je známou skutečností, že výrobci automobilů z drtivé většiny neudávají spotřebu svých vozů, která by odpovídala hodnotám z běžného provozu. Podle nejnovějšího výzkumu společnosti Emissions Analytics je však situace mnohem vážnější, než by se zdálo. Z přibližně šedesáti tisíc různých modelů nižší spotřeby dosáhla jen dvě auta, u ostatních se množství spotřebovaného paliva lišilo od papírových hodnot až v desítkách procent. Emissions Analytics spotřebu vozidel testuje v rámci čtyřhodinové jízdy, během které auto jezdí po různých druzích silnic se všemi nástrahami provozu, jako jsou semafory, přechody pro chodce a stoupání.
Tento způsob zjišťování množství spotřebovaného paliva se značně liší od laboratorního testování jednotlivých automobilek, během kterého vozidlo využívá co nejméně vymožeností. Například rádio nebo klimatizace jsou vypnuty a simuluje se pomalé, ale i plynulé tempo jízdy. Neznalí řidiči se tak mohou při běžném používání vozu mnohdy divit, ovšem nejvíce asi ti, kteří si koupili novodobou reinkarnaci Fiatu 500. Prodeje tohoto auta sice pomohly automobilce v době finančních problémů, udávaná spotřeba jeho malých motorů se však liší nejvíce z testovaných vozů. Značka sice udává, že automobil dosáhne čtyř litrů na sto kilometrů, řidiči Emission Analytics se však během jeho testování nedostali pod 7,2 l/100 km. Podobně si ovšem vedly také jiná malá auta s benzinovým motorem, například Ford Fiesta nebo Toyota Yaris, dobře nedopadly ani oblíbené diesely z koncernu Volkswagen. Dva modely, které porazily své tabulkové hodnoty a dosáhly lepší spotřeby v reálném provozu, mohou být pro některé překvapení, ale pouze na první pohled. Jsou jimi Aston Martin Vantage a Nissan 370Z, tedy lehké sporťáky s velkým výkonem. První jmenovaný dosáhl na spotřebu 13,5 litru, Nissan na sto kilometrů jízdy potřebuje 10,9 litru benzinu. Kvůli jejich parametrům se jim sice příliš nedaří při laboratorních zkouškách, ale v případě většího zatížení motoru a svižného tempa není spotřeba od běžného provozu příliš rozdílná. To se však nedá říct o autech s malými motory, která sice při pomalé a plynulé jízdě nespotřebují tolik paliva, ale ve vyšších otáčkách i při běžné zátěži jde spotřeba rapidně vzhůru. Nejlepší hodnoty spotřebovaného paliva dosáhla v reálném provozu s 4,6 litry Honda Civic, těsně následována modelem Citroën C3, i tak se u nich spotřeba dosáhla vyšších hodnot, než udávaly propagační materiály. Absolutně nejhorší spotřebu mají výkonné vozy SUV, konkrétně BMW X5, Range Rover Sport a Porsche Cayenne.