Dlouhověké auto: Nissan Tsuru
24.08.2016 Autor: Tommü Design
Nissan Tsuru , mexická verze v Americe prodávaného sedanu Sentra, se do Mexika poprvé dostal na konci roku 1991 jako čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřové kupé. Místní pobočka si ho ihned vzala do parády a několika úpravami jej přizpůsobila mexickým požadavkům. Většinou šlo o kosmetické záležitosti, největší zásah představovala úprava elektronických systémů. Pod kapotou se objevila zážehová šestnáctistovka o výkonu 65 kW (88 k), která mohla být kombinována s čtyřstupňovým automatem. V roce 1993 dostal motor elektronické vstřikování a tím i výkon zvýšený na 68 kW (93 k), o necelých dvanáct měsíců později došlo na celkovou modernizaci vozu, při níž pohonný agregát obdržel 16 ventilů s variabilním časováním, a tím i nárůst výkonu na 85 kW (116 k). Specialitou se stalo kupé 2000 GSR s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 103 kW (140 k).
Tato verze ovšem měla pouze jepičí život, protože už na konci roku 1994 kupé z nabídky úplně zmizelo. Došlo i na mechanické úpravy, motor přišel o časování ventilů a jeho výkon spadl na 77 kW (105 k). Celkově velice zjednodušena byla také nabídka sedanu, kdy se z verzí GS, GST a GSX staly GSI nebo GSII, ale automobil také snížil svou cenu. Důvodem pro razantní úpravy byl výrazný pokles prodejů a také fakt, že výchozí Sentra podstoupila na americkém trhu generační výměnu. V Mexiku vyráběný sedan jako by však tato situace nastartovala. Nissan sice na trh uvedl Sentru B14 - nyní už pod označením Sentra, aby nebyl zaměňován s modelem Tsuru - zákazníci začali ovšem čím dál častěji kupovat v Mexiku vyráběný starší typ. Dokonce tak moc, že mezi lety 1997 až 2011 byl Nissan Tsuru vůbec nejprodávanějším automobilem v Mexiku. V roce 2001 došlo k vyrobení miliontého vozu, o osm let později už sedan slavil 1,5 milionu vyrobených automobilů. Během této doby proběhlo několik drobných technických a vzhledových úprav, ale rozsáhlá modernizace přišla až v roce 2011, kdy byla z nabídky vyřazena například automatická převodovka. Zážehová šestnáctistovka o výkonu 77 kW (105 k) s točivým momentem 140 Nm však zůstala stejná jako v roce 1994.
Od oné poslední modernizace plnila mexická automobilová média neustále spekulace o tom, kdy Nissan Tsuru skončí. Po jeho boku se totiž za celou dobu působení vystřídalo několik potencionálních následovníků, které ovšem tento model přežil. Vydržet ve výrobě pětadvacet let, to je na automobil velice slušný výkon. Mnoho případů z Ruska nebo Číny sice napovídá, že tato doba může být i delší, v porovnání s dnešním průměrným cyklem života nového vozu je ale i čtvrt století skoro až zázrak. Mexická vláda se ovšem snaží pomalu vylepšovat bezpečnostní standardy nových automobilů a Tsuru těmto nařízením zkrátka nevyhoví.