Otevírání dálkovým ovládáním
15.08.2016 Autor: Tommü Design
Pokud odemykáte automobil dálkovým ovladačem, vždy hrozí, že někdo odposlechne přenášený kód. Proto jsou tato data šifrovaná, aby byl přenos kódů bezpečný, ale nyní se ukazuje, že v případě vozů z koncernu Volkswagen není toto zabezpečení na tak skvělé úrovni. Výzkumníci z univerzity v Birminghamu a německé firmy Kasper & Oswald našli chybu v zabezpečení, kterou otevřou téměř 100 milionů automobilů. Jedna chyba otevře cokoli od Volkswagenu za posledních dvacet let, druhá chyba se týká dalších výrobců jako Nissan, Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Ford, Mitsubishi, Opel a Peugeot.
Vážnější je útok proti Volkswagenu, protože se zjistilo, že pouhé čtyři privátní klíče stačí k otevření 100 miliónů vozů. Výzkumníkům se totiž podařilo z vnitřního počítače auta získat privátní klíče. Nezměněné zabezpečení z roku 1995 nebylo pro dnešní prostředky výraznou překážkou. Stačí odposlechnout rádiový signál z klíče při otevírání a při znalosti hlavního klíče získat šifrovací klíč pro konkrétní vůz. Odposlech signálu zajistí klidně krabička z Arduina, antény a pár pomocných obvodů. Druhá chyba cílí na šifrování HiTag2, které je už 18 let staré a najdete jej v miliónech vozů. Tady není ani potřeba znalost hlavního klíče, je ale potřeba odposlechnout alespoň osm signálů pro otevření nebo zavření. To se dá urychlit tak, že budete rušit signál a majitel vozu bude opakovaně zkoušet auto zamknout nebo odemknout. Se znalostí sekvence kódů je pak prolomení šifry s dnešními prostředky otázkou minuty. Tímto způsobem sice pouze otevřete automobil, ale nastartování vozu už v dnešní době také není velkým problémem. Opět se tedy potvrzuje, že pomalý cyklus vývoje počítačů v automobilech a spoléhání se na staré principy zabezpečení dělá z aut snadnou oběť technologicky zdatných zlodějů. Dříve sice stačil zahnutý drát a dnes potřebujete chytrou krabičku s anténami, pokud si ale zloděj vytipuje nějaké auto, základní zabezpečení od výrobce málokdy poskytne těžko překonatelnou překážku.