Elektromobil na bioethanol
11.08.2016 Autor: Tommü Design
Elektromobily se sice zdají být trendem budoucnosti, zatím mají ovšem celou řadu nevýhod. Například vedle vysoké ceny nebo malého dojezdu jsou problémem těžké a nepříliš ekologické baterie. Proto výrobci hledají možnosti, jak akumulátory nahradit ekologičtější technikou. Takovým řešením mohou být palivové články, které jsou obvykle vodíkové, ale japonská automobilka Nissan přichází s unikátním přístupem. Elektromotory prototypu e-NV200, který byl představen v Brazílii, nečerpají svoji energii z vodíku, ale z bioethanolu. Průlomový model, 100 % elektrický lehký užitkový vůz, využívá reakce kyslíku s různými palivy, včetně etanolu a zemního plynu, pro vysoce efektivní výrobu elektrické energie.
Prezident a generální ředitel společnosti Nissan Carlos Ghosn uvedl: „Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí dopravu, která nezatěžuje životní prostředí. Představuje též podporu už existující infrastruktury a umožňuje lokální výrobu energie. V budoucnu se elektrický palivový článek na biopalivo stane uživatelsky ještě přívětivějším. Se směsí etanolu a vody se manipuluje lépe a bezpečněji než s většinou ostatních paliv. Protože nevyžaduje budování nové infrastruktury, představuje obrovský potenciál pro podporu růstu trhu.“ Výzkum a vývoj elektrického palivového článku na biopalivo oznámil Nissan již v červnu letošního roku. Jeho emise mají neutrální bilanci oxidu uhličitého a jsou stejně čisté jako atmosféra kolem nás, neboť se stávají součástí přirozeného koloběhu oxidu uhličitého. Bioetanol se vyrábí zejména z cukrové třtiny a kukuřice. Tato paliva jsou běžně k dispozici v zemích Severní i Jižní Ameriky, kde existuje široce zavedená infrastruktura. Díky snadné dostupnosti etanolu i nízké hořlavosti směsi etanolu a vody není systém závislý nebo limitovaný stávající infrastrukturou dobíjecích stanic, což velmi usnadňuje jeho zavádění na trh. Prototyp Nissan e-NV200 využívá třicetilitrovou nádrž na 100 % etanol, kterým se nabíjí baterie o kapacitě 24 kWh, dovolující dojezd více než 600 km. Vedle čistého etanolu, pohonný systém umí „jet“ také na směs etanolu a vody. Pokud bude vývoj úspěšný, Nissan by bioethanolové palivové články chtěl uvést do prodeje v roce 2020.