Problémy s CVT Nissanu
01.12.2013 Autor: Tommü Design
Američtí zákazníci společnosti Nissan Motor jsou velmi nespokojeni s novými převodovkami s proměnným převodem, které automobilka nasadila prakticky do všech svých modelů. Naproti tomu Japonci mají tyto převodovky typu CVT (Continously Variable Transmission - plynule měnitelný převod) docela rádi, mimo jiného i vzhledem k tomu, že zajišťují spolehlivý a naprosto hladký chod bez rázů nebo trhání. Na domácím trhu se jedná již léta víceméně o samozřejmost a v poslední době se je japonské automobilky snaží ve stále větší míře nabízet i zákazníkům v Evropě nebo USA, do jisté míry jako alternativu zejména dvouspojkových převodovek. Z producentů automobilů země vycházejícího slunce je pak v této oblasti nejaktivnější společnost Nissan Motor, které ovšem tento progresivní přístup přinesl velké problémy ve Spojených státech amerických. Její nová generace převodovky XTronic CVT, vyráběná a dodávaná firmou JATCO, kterou Nissan vlastní ze 75 %, je teď pod palbou drtivé kritiky. V první řadě se množí reklamace, týkající se její poruchovosti, což je zcela jistě nepříjemné a stávat by se to nemělo, ale další problémy jsou typicky „americké“. Zákazníkům se údajně nelíbí „bezestupňový“ projev CVT!
Není zcela zřejmé, zda se nové převodovky Nissanu chovají nějak výrazně jinak, než ostatní CVT, charakteristické tím, že drží při akceleraci konstantní vyšší otáčky, ale patrně nikoli a zákazníci jsou tedy pouze nepříjemně překvapeni tím, že neřadí konvenčním způsobem. Otázkou je, proč neabsolvovali zkušební jízdy, a proč takové auto vůbec koupili! Na vzniklou situaci již reagovalo nejvyšší vedení automobilky, podle jehož vyjádření došlo k podcenění „osvěty“ týkající se CVT. Zákazníkům nebyl dostatečně vysvětlen rozdíl mezi CVT, měničovými automaty, popřípadě dvouspojkami a tím pádem i nedostatečně prezentovány výhody CVT, které tato technika přináší.