Šéf Mitsubishi odstupuje z funkce
20.05.2016 Autor: Tommü Design
Na tiskové konferenci, která se konala tuto středu, oznámil prezident a výkonný ředitel japonské automobilky Mitsubishi Tetsuro Aikawa, že odstupuje kvůli skandálu kolem manipulací s údaji o spotřebě pohonných hmot z funkce. Společně s ním končí i viceprezident a zástupce ředitele Ryugo Nakao. Toto rozhodnutí nabude platnosti 24. června letošního roku, kdy se sejde valná hromada akcionářů korporace. Dvaašedesátiletý pan Aikawa, který se funkce prezidenta a výkonného ředitele automobilky Mitsubishi ujal loni v červnu, jakýkoli podíl na nepravostech popírá, ale přesto odstoupí. Ve velkých japonských firmách - na rozdíl od těch českých - je běžné, že řídící pracovníci rezignují, aby tak dali najevo lítost a výčitky svědomí.
Skandál s automobilkou Mitsubishi začal v dubnu letošního roku, kdy firma přiznala, že její zaměstnanci u některých modelů manipulovali s testy spotřeby pohonných hmot a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby odporující japonským předpisům údajně tento výrobce aut používal už od roku 1991. Oba členy správní rady dočasně nahradí předseda správní rady a výkonný ředitel automobilky Osamu Masuko. Dvojí funkci bude zastávat do chvíle, než další japonská společnost Nissan Motor dokončí převzetí zhruba třetinového podílu v Mitsubishi - za přibližně 237,4 miliardy JPY - a stane se tak největším akcionářem tohoto japonského výrobce aut. Oba podniky se na této transakci dohodly zhruba před týdnem. „Z nejvyššího vedení firmy nevzešlo v případě manipulace s údaji o spotřebě pohonných hmot žádné přímé nařízení,“ řekl novinářům pan Masuko. „Nejvyšší management však postupy v oddělení výzkumu a vývoje neprostudoval do hloubky,“ dodal. Při několika příležitostech bylo prý možné pracovníkům v používání nesprávných testovacích metod zabránit, ale nestalo se tak. Je pravdou, že automobilku Mitsubishi zasáhly skandály i v minulosti, ale kterého producenta vozů ne! V roce 2004 přiznala vadnou konstrukci náboje kol u jednoho typu svých nákladních vozů, což způsobilo více než padesát nehod. V roce 2000 se zjistilo, že firma po více než dvě desetiletí nelegálně zatajovala stížnosti zákazníků. V posledních letech to vypadalo, že se automobilce Mitsubishi podařilo získat zpět důvěru zákazníků, ale kdož ví…