Německo bude dotovat nákup…
02.05.2016 Autor: Tommü Design
automobilů s elektrickým pohonem. Při koupi nového čistě elektrického vozu dá Spolková republika Německo (SRN) řidiči prémii 4.000 EUR, při nákupu hybridního auta 3.000 EUR. Dohodli se na tom členové vlády se zástupci automobilového průmyslu a o náklady na nákupní prémie se podělí SRN, společně s automobilkami. Nárok na podporu aut s elektrickým pohonem budou mít ovšem pouze lidé, kteří si zakoupí vůz, jehož cena v základní výbavě nepřekročí 60.000 EUR a zákazníci automobilek, které do fondu elektromobility přispějí. Zatím se k tomu kroku zavázaly jen firmy Daimler, Volkswagen nebo BMW. První prémie se začnou vyplácet už letos v květnu s tím, že příspěvek bude k dispozici jen do roku 2019. Vyhrazený celkový rozpočet na podpory elektrických vozů byl stanoven ve výši 1,2 miliardy EUR.
Prémie se tedy dočkají spíše menší elektromobily, jakými jsou například Volkswagen e-Golf či BMW i3 - každý z nich stojí kolem 946.000 Kč - Nissan Leaf s cenou, jenž v Česku přesahuje 859.000 Kč (Acenta 30 kWh) nebo nejlevnější model automobilu s elektrickým pohonem Mitsubishi i-MiEV, který stojí cca 643.000 Kč. Pokud se podíváme na německé ceny Tesly, pak zjistíme, že například Model S startuje na cca 2.195.000 Kč a tím je venku ze hry. Nicméně pohled do ceníků německých automobilek dokazuje, že - s výjimkou BMW i8 - prakticky všechny doma produkované elektromobily či hybridy parametrům vyhovují. Nákupní prémie mají mnoho kritiků mezi poslanci, kteří se domnívají, že vhodnější opatření by bylo investovat víc peněz do rozšíření nabíjecích stanic. Těch je zatím nedostatek a jejich chybějící infrastruktura je jedním z důvodů, proč lidé elektrické vozy nechtějí. Vláda zatím na výstavbu nabíjecích stanic uvolnila 300 milionů EUR. Prakticky každá země čas od času oznámí, že chce do určité doby omezit benzínové a dieselové vozy a na jejich místo dosadit elektromobily či hybridy. Tyto snahy však narážejí na to, že „bezemisní“ automobily jsou o poznání dražší než modely osazené konvenčním hnacím ústrojím a proto - alespoň zatím - ve výsledku okouzlí jen opravdové nadšence.