Mitsubishi a kauza se spotřebou
24.04.2016 Autor: Tommü Design
Krátce po vypuknutí kauzy „Dieselgate“ se v motoristickém světě mluvilo o tom, že Volkswagen s největší pravděpodobností není jedinou firmou, která obešla emisní normy. Nyní se to více méně potvrzuje, když se japonská automobilka Mitsubishi přiznala, že také podváděla. V tomto případě Japonci falšovali výsledky měření spotřeby paliva svých aut. V tuto chvíli je kauza Mitsubishi spojena výhradně s miniaturními auty pro zemi vycházejícího slunce - takzvanými „Kei Cars“. Jmenovitě se jedná o čtyři modely, eK Wagon, eK Space, Dayz a Dayz Roox. Poslední dva se navíc neprodávají se znaky Mitsubishi, ale automobilka je vyrábí pro společnost Nissan Motor. Globální kampaň Mitsubishi hlásá, že jeho vozy jsou „Praví bojovníci“. Teď se k ní ovšem přidala kapitola, o kterou zcela jistě výrobce aut nestál. „Praví bojovníci“ totiž - podváděli.
Právě Nissan na nesrovnalosti v udávané spotřebě upozornil, když v rámci vývoje nové generace těchto aut stávající vozy znovu otestoval, aby zjistil jejich referenční hodnoty. A právě při měření spotřeby paliva Nissan přišel na nesrovnalosti v hodnotách. Následné interní vyšetřování odhalilo, že inženýři Mitsubishi během původního měření podváděli. První zprávy naznačují, že během testování byly pneumatiky vozů nafouknuty více pro nižší valivý odpor, což mělo vést ke snížení spotřeby. Pro automobilku Mitsubishi je to problém, protože Nissanu dodala 468.000 kusů modelů Dayz a Dayz Roox, zatímco sama prodala 157.000 jednotek eK Wagon a eK Space. Na vypuklou kauzou už obě značky zareagovaly zastavením prodeje problémových vozů, automobilka Mitsubishi rovněž pozastavila jejich další produkci. Vedle vyšetřování celé problematiky bude Mitsubishi nyní diskutovat s Nissanem o další vzájemné spolupráci v oblasti „Kei Cars“ a především o vzájemném vyrovnání. Firma Mitsubishi nyní hodlá otestovat i vozy vyráběné pro ostatní země, aby zjistila, zda se kauza netýká také jich, ovšem dá se předpokládat, že pravý opak je pravdou. Japonský výrobce se za skandál hluboce omlouvá všem zákazníkům a všem zainteresovaným stranám. „Cítím se strašně,“ řekl na tiskové konferenci šéf automobilky Tetsuro Aikawa. V posledních letech to totiž vypadalo, že se automobilce Mitsubishi podařilo získat zpět důvěru zákazníků, o kterou přišla po skandálu s defekty svých vozů na počátku století. Nadšeni ze zprávy nebudou hlavně akcionáři vzhledem k tomu, že akcie Mitsubishi po ohlášení podvodu během jediného dne klesly o 15 %, což je největší propad za posledních 12 let.