Studie Škoda VisionS v Ženevě
22.02.2016 Autor: Tommü Design
Na letošním autosalonu v Ženevě představí česká automobilka Škoda Auto svůj koncept VisionS, který ukáže, jak by mohl vypadat nový design připravovaného modelu SUV. Studie je hranatá a plná ostrých zlomů, ale na to jsme v poslední době u nových škodovek zvyklí. Vpředu má dvě dvojice úzkých klínovitých diodových světel, ta horní se dotýkají masky chladiče se svislými lamelami. Spodní linky bočních oken stoupají směrem dozadu poněkud strměji, než je u domácího výrobce běžné. Koncová světla jsou doplněna dalším rudým pásem pod hranou víka zavazadlového prostoru, což působí hodně originálně, stejně jako oválné koncovky výfuku zakomponované do nárazníku.
S délkou 4700 mm, šířkou 1910 mm, výškou 1680 mm a rozvorem 2790 mm je Škoda VisionS větším SUV. Automobil, postavený na bázi modulární platformy (MQB) koncernu Volkswagen, je prvním vozem značky Škoda se šesti sedaly uspořádanými ve třech řadách. Studie zaujme i technikou - jedná se totiž o Plugin Hybrid s pohonem obou náprav. Základ pohonné soustavy reprezentuje konvenční spalovací motor, přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI se 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 Nm. Podporuje jej elektromotor s trvalým výkonem 40 kW a dalšími 220 Nm. Ten najdeme u šestistupňové dvouspojkové skříně, která přenáší sílu jen dopředu. Ovšem VisionS je čtyřkolkou, u zadní nápravy tudíž najdeme další elektrickou jednotku s 85 kW a 270 Nm, která pracuje naprosto nezávisle bez jakékoli mechanické vazby. Systémový výkon dosahuje 165 kW (225 k).
Řidič má k dispozici několik jízdních režimů od čistě elektrického po nabíjecí. Plugin Hybrid s dobíjením z běžné elektrické zásuvky využívá lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 12,4 kWh uložených vzadu. Stačí na 50 km jízdy, ale pokud je v činnosti i turbomotor, auto zvládne normovaných tisíc kilometrů. Laboratorní spotřebu dle současné evropské metodiky však vykazuje samozřejmě velmi nízkou, jen 1,9 l/100 km, čemuž odpovídají i vypouštěné emise oxidu uhličitého - 45 g/km. Studie Škoda VisionS z klidu na stovku zvládne akcelerovat za 7,4 s a dosahuje maximální rychlosti téměř 200 km/h.