Autonomně řízené automobily
26.01.2016 Autor: Tommü Design
Kalifornie je jedním z mála států na světě, které na svém území dovolují testy autonomně řízených vozů, ale zároveň předepisuje výrobcům povinnost podrobně monitorovat průběh testování včetně případných potíží nebo nehod. Právě zveřejněné statistiky za období od září 2014 do listopadu 2015 nevyznívají pro auta bez řidiče nejlépe. Samozřejmě jde zatím o první fázi zkoušek a chyby přípustné jsou, ale proti autonomním vozům se v Kalifornii začala zvedat značná nevole. Mezi největší kritiky těchto aut patří například nezisková organizace Consumer Watchdog, ovšem i samotní obyvatelé tohoto státu. Problémy oznamují nejen samotné automobilky, ale i dodavatelé dílů, kteří je testují. Bosch zaznamenal 625 problémů, v případě Delphi Automotive to bylo 511 případů.
Povolení testovat bezpilotní systémy má jedenáct firem, ale zatím na kalifornské silnice vyjely pouze prototypy sedmi z nich. Gogole, jenž provozuje flotilu třiapadesáti aut, podle svého aktuálního prohlášení evidoval při zkušebních jízdách 272 případů poruchy, které si vyžádaly zásah osob za volantem do řízení. Mimo to došlo k dalším devětašedesáti případům, kdy se „obsluha“ rozhodla z vlastní vůle raději zasáhnout, aby nedošlo ke kolizi. Internetový gigant však není sám, kdo má problémy. Nejhůř ze všech je na tom automobilka Mercedes-Benz, která musela ohlásit 1.051 případů selhání autonomního řízení, přičemž v Kalifornii provozuje pouze dvě vozidla. S potížemi se potýkal i Volkswagen, jenž zaznamenal 260 odpojení tohoto systému a společnost Nissan Motor nahlásila celkem 106 poruch. Jediný, kdo o problémech nehovoří, je automobilka Tesla, ale ta zase neuvádí, kolik autonomních vozidel vlastně vůbec má!