Nespoléhejte na automatické…
19.05.2015 Autor: Tommü Design
brzdění! Elektronické bezpečnostní technologie zažívají v posledních letech zlaté časy. Nejen vozy značky Volvo a vrcholové limuzíny dnes mají systémy, které jsou schopny automaticky brzdit, pokud do vozovky vstoupí například nepozorný chodec. Takovéto pomůcky jsou dnes dostupné pro celou řadu vozů a všechny automobilky je propagují, protože jsou mezi příplatkovou výbavou, která většinou nebývá úplně levná. Také se moc neočekává, že byste je zkoušeli podobně - jako airbagy. Ovšem do takového experimentu se pustil německý Auto Motor und Sport a jeho výsledky jsou dost tristní. Pět z šesti testovaných aut nebylo schopno před simulací nepozorného chodce zastavit přesto, že některé fungují pouze ve velmi nízkých rychlostech, při nichž je brzdná dráha minimální.
Prvním zkoušeným byl Mini Cooper, který do figuríny chodce narazil v relativně velké rychlosti. Ta se ovšem - u každého z testovaných aut - pohybovala na horní hranici rychlostního omezení pro fungování daného systému. Vůz sice brzdil, ale nikoliv dostatečně na to, aby stihl zastavit.
Volkswagen Up!, druhý testovaný vůz, si nevedl o mnoho lépe, třebaže figurínu srazil v nižší rychlosti a brzdil také intenzivněji. Ale systém, který Volkswagen do tohoto modelu montuje, funguje jen do cca 30 km/h, takže má s brzděním méně práce.
Třetím zkoušeným vozem byl Crossover - Nissan Qashqai. Podobně jako malý Volkswagen, i tento větší automobil zvládl svou rychlost snížit dost výrazně, ale před figurínou nezastavil zcela a lehce s ním kolidoval.
Mercedes-Benz třídy C byl čtvrtým testovaným autem, ale jeho systém autonomního brzdění nejlepší není ani zdaleka. Před figurínou vůz nezpomaloval prakticky vůbec a téměř veškeré brzdění se odehrálo až po kolizi.
Dalo by se očekávat, že systém na palubě modelu Volvo V60, pátého testovaného vozu, bude fungovat dobře, protože švédská automobilka je pověstná svým přístupem k bezpečnosti. Opak je ovšem pravdou vzhledem k tomu, že také Volvo figurínu sráží.
Vítěz testu, ve kterém měli být stejně úspěšní všichni, je druhý Crossover - Subaru Outback. Nejede zrovna pomalu a podle velkého ponoření přídě je patrné, že brzdí skutečně silně. Jako jediný vůz zvládl zastavit před figurínou chodce a nesrazit ji.