Dotace elektromobilů v Norsku
30.04.2015 Autor: Tommü Design
Podle původních záměrů má podpora prodeje elektrických aut v současné formě skončit nebo se má výrazně změnit ve chvíli, kdy bude na norských silnicích jezdit 50 tisíc elektromobilů, případně v roce 2017. Jenže elektrický vůz s pořadovým číslem 50.000 byl v Norsku registrován v pondělí 20. dubna letošního roku. Elektromobily v této severské zemi mají ohromné výhody. Kromě toho, že neplatíte daně z emisí různých plynů, kterým se u konvenčního auta, ale ani hybridu nevyhnete, neplatíte daň z přidané hodnoty, mýtné, parkování je zdarma, dobíjení na řadě míst také a můžete využívat pruhy pro autobusy.
Během května tohoto roku má norská vláda projednávat rozpočet na příští rok a téměř jistě budou součástí jednání i výhody majitelů elektrických vozů. Peníze na tyto podpory totiž plynou ze státního rozpočtu a bylo zjištěno, že za současného stavu stojí Norsko elektromobily v přepočtu cca 9,5 - 12,7 miliard korun českých za každý rok. Pokud zájemcům o elektrická auta nabídnete dostatečně velké dotace a slevy, budou si je kupovat, ale jestli by se měly výhody nějak rapidně ztenčit, s dost velkou pravděpodobností by zájem o tyto vozy hodně poklesl. „Lidé přestanou kupovat Nissan Leaf nebo model Tesla Model S, pokud oproti dnešku výrazně zdraží,“ říká socialista Amid Raja.
Budoucnost elektromobilů v Norsku není jasná, ale nějaké výhody určitě zůstanou zachovány. Takovéto extrémy však jsou očividně dvojsečné a právě proto by si ostatní země mohly z Norska vzít ponaučení. Ne jak dostat lidi do elektrických automobilů, ale jaké taková snaha může působit potíže.