Achillova pata společnosti…
25.04.2015 Autor: Tommü Design
Nissan Motor, je výroba klasických osobních vozů a japonské automobilce nezbývá nic jiného, než tuto skutečnost přiznat. Před více než deseti lety tento producent aut oznámil, že namísto osobních automobilů hodlá upřít svou pozornost ke Crossoverům a SUV. V té době téměř všichni považovali daný strategický tah za bláhový. Jak se ovšem nyní ukazuje, analytici značky byli prozíravější než zbytek automobilového světa. Z nově příchozího Nissanu Qashqai první generace se rázem stal hit, který postupně ovlivnil i skladbu nabídky konkurence a zároveň se stal prvním průkopníkem značky v tomto segmentu. Postupně k němu přibyl například Juke, X-Trail nebo Pathfinder…
Nyní se ovšem ukazuje, že sázka na jednu kartu nemusí nutně znamenat definitivní výhru. Díky pozornosti věnované právě Crossoverům a SUV Nissanu, začala divize klasických osobních vozů trpět ještě daleko víc. Například za letošní rok hlásí australská divize osobních automobilů 16 % propad a zdaleka není sama. Podobný vývoj byl totiž zaznamenán také v Indii nebo dokonce v USA, kde sice prodej Crossoverů, SUV a lehkých užitkových vozů narostl o 15 procent, ale osobní auta zaznamenala 13 % pokles, což srazilo i růst značky o 3 %. Pro společnost Nissan Motor již nejsou hlavní motivací maximální možné prodeje, ale hodlá se soustředit na navýšení zisku i zůstatkové hodnoty svých vozů, což má vylepšit loajalitu zákazníků. Proto prý dealeři nemají nabízet velké slevy, ale mají opatrně přistupovat také ke spolupráci s firmami, které nakupují ve velkém a tak již dopředu počítají s nižšími cenami.
Díky tomu tady máme opravdu patovou situaci. Prodejcům vedení šeptá do jednoho ucha, že se musí snažit prodávat vozy jako Micra nebo Pulsar za každou cenu. Druhé ucho je pro změnu zásobováno řečmi o tom, že ona cena by měla být co nejvyšší a rozhodně beze slev. To není pro dealery zrovna ideální stav a motivace ze strany japonské automobilky hned tak nepřijde vzhledem k tomu, že se nové osobní vozy mají objevit až posléze… Celý problém se týká většiny celosvětových trhů Nissanu, jen v USA by dané propady mohl zvrátit příchod nové generace modelu Maxima. Zda se tak stane, to budeme s jistotou vědět až někdy v příštím roce.