„Kluzák“, který je jen snem?
31.03.2015 Autor: Tommü Design
Když společnost Nissan Motor na autosalonu v Tokiu 2013 představila studii BladeGlider, přímo s ní šokovala. Ne, elektrickým systém pohonu, který dneska již nikoho nepřekvapí, ale koncepcí auta s trojúhelníkovým půdorysem ano. Nissan BladeGlider se vyznačuje úzkým rozchodem předních kol, který je mnohem menší než rozchod vzadu, takže při pohledu shora působí vůz dojmem šípovitého křídla. Téměř ideální rozložení hmotnosti tohoto konceptu se notnou měrou podepsalo na rychlém i efektivním startu z klidu a jeho intenzivní akceleraci. Další výhodou předvedeného vozu s úzkou přídí je nízká hmotnost, ale především jízdní vlastnosti.
BladeGlider by se měl objevit v showroomech Nissanu v roce 2017 za zhruba 1,1 milionu korun. Jenže to bylo ještě za „časů“ Andyho Palmera, který se od té doby „přesunul“ do Gaydonu, k automobilce Aston Martin. Jeho nástupce, současný šéf plánování japonského výrobce aut Philippe Klein řekl, že uvedení „extrémisty“ do sériové produkce momentálně postrádá prioritu. Znamená to tedy, že je BladeGlider mrtvý? Nejspíš ano vhledem k tomu, že již v lednu se objevily zprávy o jeho definitivním konci. Klein nyní doslova uvedl: „Máme koncept vozu, který je schopen překvapit. Ale i když je stále na pořadu dne, není součástí našich aktuálních plánů. Předtím, než se vydáme cestou produkčního vozu, v první řadě musíme pro něj vidět nějakou příležitost.“
Malé elektrické auto tak zřejmě zůstane navždy „průzkumným konceptem“, i když se jeho extrémní tvary měly pod vedením šéfa designu Shira Nakamury „poněkud zcivilizovat“. Jenže společnost Nissan Motor chce na svých modelech především vydělávat, což je pochopitelné. Klein má zkrátka trochu jiné priority než jeho předchůdce Palmer.