„Samořídící“ auta do 5 let?
13.03.2015 Autor: Tommü Design
Podle Carlose Ghosna, který automobilku ze země vzcházejícího slunce postavil „na nohy“, budou autopiloty v Nissanech a Renaultech realitou v roce 2020. Nebudou však podobné vozítku, které „stvořila“ americká společnost Google, provozovatel oblíbeného stejnojmenného vyhledávače. V Ženevě to předpověděl Carlos Ghosn, šéf aliance těchto dvou značek. Vypadá to značně optimisticky, zejména představíme-li si pod pojmem autonomní (samořídící) vůz „Google Car“, který má ještě ve svých schopnostech značné mezery. Pan Ghosn nicméně rychle dodal: „Není autonomní vůz, jako autonomní vůz.“
Systém, který chtějí Japonci, ale i Francouzi do svých aut montovat, by stále měl řidiče za „vedoucího zájezdu“ a nástup nové technologie by měl proběhnout ve třech krocích. První má proběhnout již v roce 2016 a má představovat funkci automatického popojíždění v kolonách, druhý přidá autonomní jízdu po dálnici a má zvládnout - po zapnutí směrového světla - i změnu jízdního pruhu. V roce 2020 má přibýt třetí stupeň, který je nejsložitější - autonomní jízda po městě. Právě tady společnost Google testuje nejvíce, ale nejen ona. Například Volvo si k tomu postavilo celý testovací polygon vhledem k tomu, že městský provoz je oproti jízdě po okresce nebo dálnici nesrovnatelně náročnější. Přestože řidič má být stále klíčový, odhad takové autonomie je i pro rok 2020 příliš optimistický. Francouzsko-japonská aliance zatím není s vývojem autopilota tak daleko, aby o tom pořádně informovala.
Pan Carlos Ghosn zmínil také elektrická auta. Nissan Leaf sklízí úspěchy „kam se jen podívá“ a Renault je se svým elektromobilem Zoe docela úspěšný. Masivní nástup elektřiny do konvenčních aut Renaultu a Nissanu se ale podle Ghosna očekávat nedá. „Elektrická vozy musí být projektovány od začátku jako elektrické a s Plugin hybridy to je podobné,“ vysvětlil. „Nemáme v plánu dělat ze stávajících konvenčních aut elektromobily,“ dodal. V právě představeném Renaultu Kadjar se tedy elektřiny nedočkáme, ale stoprocentní jistotu mít nemůžeme. Podobný případ by mohl být koncept Nissan Sway, protože jeho přístrojový štít ukazoval palivoměr. Slova šéf francouzsko-japonské aliance nicméně nevylučují, že byl Sway vyvíjen s možností plně či částečně elektrického pohonu.