„Otec Z“nebo „Mr. K“…
27.02.2015 Autor: Tommü Design
jak se mu přezdívalo - zemřel. Tento svět opustila legenda, která není obecně v Česku příliš známá, i když - Yutaka Katayama (1909 - 2015) - stál za úspěchy americké pobočky Nissanu v 60. a 70. letech minulého věku. Inu, legendy, ale i fanoušci umírají, ale ti, kdo opravdu fandí Nissanu, potažmo legendárnímu „zetku“, znají Katayamovo jméno dost dobře. Pro ně byl „otec Z“ uctívanou a respektovanou osobou. Odborníkům z Evropy naskočí jako první při zmínce o „zetku“, které neslo na jiných, než japonských trzích logo Datsunu, hlavně jméno hraběte Görtze. Ten jej navrhl, ale „Mr. K“ byl oním důležitým mužem, který první generaci prosadil do výroby.
Pro americký Nissan pracoval v letech 1960 - 1977, ale ke značce doma nastoupil již v roce 1939. Před půlstoletím byla společnost Nissan Motor ještě relativně malou automobilkou. Pro zvýšení image, povědomí a také kvůli ziskům potřebovala relativně dostupný sporťák a jak známo, USA bylo jejich hlavním odbytištěm. Vždyť bez amerického trhu by zkrachovali i všichni britští výrobci! Nissan na to šel ovšem jinak. Po masivním marketingovém průzkumu vyvinul atraktivní kupé s řadovým šestiválcem 2.4 l/113 kW vpředu a zadním pohonem, které dostalo název Fairlady Z. Nekopírovalo již tolik své ostrovní vzory jako předchozí modely, Görtz uplatnil i zde svůj cit pro evropský design. A označení 240Z vymyslel právě Katayama. Úspěch se dostavil záhy. Vždyť jen v letech 1971 - 1973 prodal Nissan - potažmo Datsun - za Velkou louží 135 tisíc kusů a podařil se mu globální průlom.
V roce 2002 řekl při uvedení nového 350Z americké tiskové agentuře Associated Press: „Auto je kůň. Chci řídit plnokrevníka, který je v harmonii s mým srdečním tepem, ne něco, co je příliš výstřední pro někoho, jako jsem já.“ Tento muž nebyl jen špičkovým manažerem, ale i nadšencem a vizionářem.