Nikdo nechce odejít z Ruska
11.01.2015 Autor: Tommü Design
Podle nedávných prognóz se měl ruský trh stát brzy největším na starém kontinentu a měla to být doslova: „Trefa do černého“! Proto světoví výrobci automobilu v zemi mohutně investovali, ale nyní to vypadá spíš na to, že se budou trefovat: „Jen do bílého pole“. Prodeje aut v Rusku se letos propadnou pod 1,5 milionu, tvrdí experti i představitelé automobilek. „Bude to krvavá lázeň,“ věští Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan a není daleko od pravdy!
Co odborníky a šéfy automobilek tak vyděsilo? Především pokles hodnoty rublu a reálných příjmů obyvatelstva. Propad ruské měny o desítky procent narušil „ustálené“ pořádky. Výsledkem se stalo nejen zdražování mnoha modelů, ale i to, že automobilky přestaly některé z nich na ruském trhu nabízet úplně. V roce 2012 se prodalo v Rusku 2,9 milionu osobních vozů a tamní trh se stal druhým největším v Evropě - hned po německém - což již neplatí. Na druhé místo se posunula Velká Británie, kde se za prvních jedenáct měsíců loňského roku prodalo 2,3 milionu nových osobních i užitkových aut. V Rusku to bylo 2,2 milionu, které představují meziročním pokles o 11,6 procenta.
Podle Carlose Ghosna jsou současné události v Rusku hrozivé. Další pád rublu, který ztratil oproti dolaru zhruba polovinu své hodnoty, způsobí nemalé problémy. „Pozastavili jsme příjem objednávek některých modelů. Vyjádřili jsme nad tím svoji lítost, ale dokud je takováto situace, objednávky přijímat nebudeme. Špatná zpráva je, že ruský trh se scvrkává. Lidé i výrobci přicházejí o peníze,“ řekl Ghosn. Šéf aliance Renault-Nissan však zůstává optimistou. „V současné době se těžko připravují nějaké dlouhodobé plány. Trh se jistě časem stabilizuje a my prodeje v zemi zvýšíme,“ tvrdí. Pokud by k tomu nedošlo, právě francouzsko-japonská aliance, které patří i největší výrobce vozů v zemi (AvtoVAZ), by utrpěla nejvíce.
Ovšem jen málokoho by to asi přesto přimělo k odchodu. Tohle jsou dlouhodobá rizika, která globální automobiloví výrobci s širokým portfoliem musejí přijmout - a oni je přijímají. Mají již podobné zkušenosti z jiných rozvíjejících se trhů a vědí, že to za to stojí.