Data o registracích nelžou
09.01.2015 Autor: Tommü Design
Automobilka Tesla Motors chtěla „nabourat“ zažité konvence ve světě automobilů se svými výrobky. Patří k těm, kteří se nejvíce snaží a také chce vypadat, jako že se jí hodně daří. Srovnání úspěšnosti prodejních výsledků podle britské společnosti Jato Dynamics hovoří trochu jinak - než automobilka sama. Jato totiž získává počty skutečných registrací aut, které odrážejí zájem zákazníků trochu lépe, než počet kusů vyrobených a dodaných dealerům, kterých se nám dostává od samotných výrobců nebo jejich zastoupení v některých státech. Jen na okraj dlužno říct, že výjimkou v tomto směru není ani Nissan ČR. Koncem minulého roku vyšla zpráva, že Tesla Motors má možná na skladě až tři tisíce vyrobených, ale neprodaných Modelů S, ačkoli sama tvrdí: „Zájem zákazníků je takový, že nemá volný jediný kus“.
Podle čísel společnosti Jato Dynamics to není pravda - tato zásoba může být ještě větší! Zatímco podle dat dodaných Teslou se za první tři čtvrtletí loňského roku - tedy od ledna do září 2014 - prodalo 21.821 vozů této značky, Jato Dynamics udává 17.819 registrací! Z tohoto počtu je údajně 17.815 Modelů S a čtyři Roadstery. Pokud je obojí pravdou, znamená to, že na skladech Tesly je 4.002 neprodaných automobilů. Tesla Motors tedy skutečně prodala necelých 18 tisíc vozů a uvedla, že její prodeje byly o téměř čtvrtinu - konkrétně o 22,5 % větší. Čtyři tisíce nejsou v absolutní hodnotě zas tolik, ale Tesla Motors je malá automobilka a vyjádřeno procenty je to dost vysoké číslo.
Dřívější zprávy o neprodaných autech měly tedy pravděpodobně reálné základy. A Jato Dynamics přidává další ránu vypovídací o hodnotě dat přímo od Tesly - čínské prodeje. Podle magazínu Inside EVs prodala Tesla Motors od konce dubna do konce září 2014 v Číně přes 2.800 vozů. Jato Dynamics ovšem přichází s číslem méně než pětinovým - 439 kusů. Je tak možné, že spousta vyrobených, ale neprodaných Modelů S stojí u čínských dealerství s nápisy „Stock car - Discount … Skladový automobil - sleva“ a čeká na zákazníky. Tesla Motors si zřejmě prodeje i převis poptávky jen vysnila!
Celkové prodeje elektromobilů zůstávají daleko za očekáváními. Pro zajímavost se podívejte na tabulku prodejů jednotlivých elektrických vozů podle typů. Není tomu totiž tak dávno, kdy se podle prohlášení některých politiků měly prodeje elektromobilů už v roce 2015 pohybovat v milionech. Realita je ovšem - diametrálně odlišná - a to navzdory až neskutečně štědrým dotacím i podporám, které z peněženek nás všech do kapes výrobců elektrických automobilu míří. Konec minulého roku ani zdaleka nenapovídal tomu, že by se brzy měly prodávat miliony elektromobilů na celém světě, natož pak v jediné zemi. Za prvních devět měsíců roku 2014 se na celém světě prodalo jen přes 108 tisíc kusů. Zajímavá také je nejúspěšnější dodávka - Renault Kangoo Express EV - na 8. místě se zlomkem prodaných kusů ve srovnání s jedničkou, tedy modelem Nissan Leaf. Další dodávkou je až Nissan NV200, kterého se prodala ani ne devítistovka. Znovu se ukazuje, že elektrický pohon je pro dodávky vhodný ještě méně, než pro osobní auta.
Podeje elektromobilů od ledna do září 2014 - podle registrací JATO Dynamics:
1.) Nissan Leaf - 44.897 … 2.) Tesla Model S - 17.819 … 3.) Renault Zoe - 6.087 … 4.) BMW i3 - 5.142 … 5.) Fiat 500e - 4.705 … 6.) Smart ForTwo ED - 4.604 … 7.) Volkswagen e-Up! - 4.071 … 8.) Renault Kangoo Express EV - 2.398 … 9.) Volkswagen e-Golf - 2.162 … 10.) Ford Focus Electric - 1.931 … 11.) KANDI * (elektrické náklaďáky…) - 1.584 … 12.) Mitsubishi i - 1.527 … 13.) Kia Soul EV - 1.252 … 14.) Toyota RAV4 EV - 967 … 15.) Chevrolet Spark EV - 937 … 16.) Nissan NV200 EV - 896 … 17.) Bolloré Bluecar - 888 … 18.) KANDI * (kopie Smartu) - 814 … 19.) BYD E6 - 809 … 20.) Chery QQ3 - 603 … 21.) Zotye Zhidou E20 - 584 … 22.) Citroën C-Zero - 557 … 23.) Renault Kangoo EV - 460 … 24.) Jac Heyue IEV - 412 … 25.) Peugeot iON - 407 … 26.) Honda Fit EV - 363 … 27.) Baic E-Series - 225 … 28.) Samsung SM3 EV - 186 … 29. - 30.) Citroën Berlingo EV - 162 … 29. - 30.) Renault Fluence Z.E. - 162 … 31.) Roewe E50 - 158 … 32.) Peugeot Partner EV - 147 … 33.) Venucia E30 - 143 … 34.) Riich M1 - 127 … 35.) Mitsubishi Minicab - 115 … 36.) Peugeot iON dodávka - 79 … 37.) Piaggio Porter - 66 … 38.) Mia electric - 42 … 39.) Nissan Evalia - 33 … 40.) Baic Senova D70 - 31 … 41.) Alkè XT - 20 … 42.) Aeolus S30 - 19 … 43.) Th!nk City - 12 … 44.) Aeolus E30 - 8 … 45.) Ford Transit Connect EV - 7 … 46. - 48.) Chery EQ - 4 … 46. - 48.) Peugeot Partner Origin EV - 4 … 46. - 48.) Tesla Roadster - 4 … 49. - 51.) Renault Maxity EV - 3 … 49. - 51.) Brandt Citelec EV - 3 … 49. - 51.) Tazzari EM1 - 3 … 52. - 54.) Landwin Fashion - 2 … 52. - 54.) Tazzari Zero - 2 … 52. - 54.) Zotye M300 - 2 … 55. - 59.) Mercedes SLS AMG Electric - 1 … 55. - 59.) Dok-Ing XD - 1 … 55. - 59.) Hyundai i10 EV - 1 … 55. - 59.) Lifan 620 - 1 … 55. - 59.) Muses Mooville EV - 1.
* = KANDI je čínská značka, vyrábějící elektrické náklaďáky, tříkolky, čtyřkolky, terénní motokáry a kopie Smartu.