Ostrov „pro“ Nissan Leaf
26.11.2014 Autor: Tommü Design
Obyvatelé Západofríských ostrovů jsou známí tím, že dokáží zužitkovat snad vše, co moře vyplaví. Většina farem a stájí na ostrově je postavena ze stožárů ztroskotaných lodí. Ostatně - pobřeží Terschellingu - je plné vraků a ještě dnes se občas stává, že moře vyplaví na pobřeží nějaký ten kontejner, který „sfoukne“ vítr z paluby lodi v Severním moři. Hlavním zdrojem příjmů na nizozemském Terschellingu je cestovní ruch - většina ostrova je prohlášena za přírodní rezervaci. Symbolem ostrova jsou brusinky, které zde pěstují v hojné míře. V roce 1840 si sud brusinek náhodou vzali na palubu námořníci a zjistili, že skvěle fungují proti kurdějím. Od té doby se brusinky začaly na ostrově pěstovat - momentálně na rozloze zhruba 48 hektarů - a většina místních restaurací má na jídelním lístku nějaký ten brusinkový desert.
A právě na ostrově Terschelling vznikl vozový park, čítající pětašedesát elektromobilů Nissan Leaf. Počet však není konečný. Poptávka místních obyvatel i turistů je natolik rozsáhlá, že se počítá s rozšířením vozidel s elektrickým pohonem až na stovku. Jedinečný projekt vznikl z iniciativy místního operátora, společnosti Schylge-E-Auto, která na něm oficiálně spolupracuje s provincií Frísko, Frískými ostrovy a krajskou radou ostrova Terschelling. Jde o nejnovější projekt v rámci širokého programu pro udržitelnost v regionu Waddenzee, který běží již od roku 2007. Nový plán usiluje o to, aby Terschelling zůstal čistým, ale krásným ostrovem a zároveň dokázal místním obyvatelům i turistům zajistit potřebnou mobilitu. Jde o první případ v historii, kdy všichni obyvatelé ostrova získali svůj vozový park elektromobilů, které mezi sebou mohou sdílet. Kterýkoli z obyvatelů Terschellingu se do projektu může zapojit tím, že si stáhne zvláštní aplikaci a zažádá o uživatelskou kartu. Karta i aplikace poskytují přístup k vozidlům a zároveň slouží k evidenci jejich využití. To stojí 0,19 EUR za minutu (bez DPH). Bezproblémovou jízdu zajistí mimo jiné dodatečně zřízené dobíjecí stanice, které byly instalovány po celém ostrově. Ačkoli přednost mají místní obyvatelé, mohou vozový park elektromobilů Nissan Leaf využívat i turisté. V případě dostupnosti lze vozy pronajmout také prostřednictvím společnosti Rederij Doeksen, která zajišťuje trajektové spojení na ostrov. Poté, co stovka vozů v plné síle vyrazí do ulic, budou elektromobily Nissan Leaf k dispozici všem, kdo si s pohodlným a ekologickým vozidlem chtějí vychutnat přírodní krásy ostrova.
I když je ostrov malý - má rozlohu jen 88 čtverečních kilometrů a vede zde jediná hlavní silnice, která na délku měří pouhých 15 kilometrů - vlastní 4.800 stálých obyvatel Terschellingu v současné době cca 2.000 osobních vozidel. Ta však na silnicích stráví v průměru jen 30 hodin ročně. Hans Werner ze společnosti Schylge-E-Auto konstatuje: „Proto je užívání sdíleného vozu Nissan Leaf - které přijde na pouhých 19 centů za minutu - daleko méně nákladné, než provoz vlastního vozidla. Průzkum navíc ukázal, že 17 procent majitelů vozů na Terschellingu by bylo ochotno se svého automobilu vzdát. To obnáší přibližně 340 vozidel.“ Společnost Schylge-E-Auto doufá, že její vozový park elektromobilů Nissan Leaf s nulovými emisemi najede ročně celkem 110.000 kilometrů. Toto číslo představuje 10 % celkové vzdálenosti, kterou ostrované za rok ujedou a přinese celkové snížení spotřeby paliva na ostrově cca o 15 procent.