Nissan: Zisk 237 miliard JPY
14.11.2014 Autor: Tommü Design
4. listopadu 2014 oznámila společnost Nissan Motor finanční výsledky za období šesti měsíců, které skončilo 30. září 2014. Navzdory kolísajícím ekonomickým podmínkám na několika trzích těžila japonská automobilka Nissan ze silné poptávky po nových produktech, rostoucího prodeje na klíčovém trhu v Severní Americe a příznivého vlivu korekce kurzu jenu (JPY) vůči americkému dolaru. V první polovině fiskálního roku 2014 - duben až září - vzrostl provozní zisk na 261,9 miliard JPY, což představuje 5,2 % marži z čistých tržeb, které za toto období vzrostly o 8,2 % na 5.140 miliard JPY.
„Společnost Nissan Motor úspěšně překonala nepříznivé podmínky na trhu v první polovině fiskálního roku a v prostředí povzbudivé poptávky po našich nejnovějších modelech zaznamenala solidní zisk a ziskovost,“ prohlásil prezident a výkonný ředitel společnosti Carlos Ghosn. „Nissan je na cestě k tomu, aby splnil celoroční plán čistého zisku. Je to výsledek naší nepřetržité produktové ofenzívy, finanční disciplíny a spolupráce v rámci alianční strategie,“dodal. Na základě předběžné operativní evidence, která zahrnuje obchodní výsledky závodů společnosti Nissan v Číně, vzrostly čisté tržby v první polovině fiskálního roku 2014 na 5.640 miliard JPY, což představuje meziroční nárůst o 8,2 %. Provozní zisk vzrostl oproti stejnému období v loňském roce o 25,7 % na celkových 332,6 miliardy JPY, což představuje 5,9 % čistou ziskovou marži.
Zlepšení je výsledkem velkého nárůstu prodeje vozů v Severní Americe a známek stabilizace v západní Evropě. To pomohlo kompenzovat nižší poptávku v Japonsku a přetrvávající kolísání na trhu v Rusku a v dalších zemích s rozvíjející se ekonomikou. K pozitivním výsledkům přispěla rostoucí poptávka po oceněných modelech, například vozech Qashqai, Rogue nebo X-Trail, které všechny vycházejí z konceptu - „Common Module Family“ - vyvinutého v rámci aliance Renault-Nissan. V průběhu první poloviny fiskálního roku 2014 prodala společnost Nissan po celém světě 2,58 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 5,8 %. V první polovině tohoto fiskálního roku společnost Nissan také upevnila své vedení v oblasti mobility s nulovými emisemi. Celkový prodej plně elektrického modelu Leaf překročil od jeho uvedení 142.000 vozů. Tento automobil je stále nejprodávanějším elektromobilem v historii. V segmentu lehkých užitkových vozidel upevnila společnost Nissan své vedení v oblasti mobility s nulovými emisemi červnovým uvedením modelu e-NV200, který nabízí všestrannost a nejnižší provozní náklady ve své třídě.
Výhled na fiskální rok 2014, který končí 31. března 2015. Celoroční výhled prodeje na tento finanční rok snížila společnost Nissan o 200.000 jednotek na celkových 5,45 milionu vozů. Ačkoli v Severní Americe se očekává nárůst v počtu prodaných vozů, pravděpodobně bude více než kompenzován klesajícím prodejem v Číně a na rozvíjejících se trzích. Navzdory předpokládanému snížení prodaných vozů setrvává společnost Nissan u své původní prognózy provozního a čistého zisku, která odráží nárůst prodeje v Severní Americe, další úspory v nákladech a celkově příznivý vliv korekce kurzu zahraničních měn. Odhad čistých tržeb doznal oproti prognózám vydaným poprvé v květnu 2014 na tokijské burze mírné korekce směrem nahoru. Na období celého fiskálního roku se počítá s odhadem směnných kurzů ve výši 104 JPY za USD a 138 JPY za EUR.