Totální propad…
13.11.2014 Autor: Tommü Design
laciného auta od Nissanu v testech Global NCAP! Nikdo si „neopovažuje“ tvrdit, že aliance Renault-Nissan pro „znovuzrozenou“ značku neudělala „první a poslední“. Od „znovuvzkříšení“ značky Datsun si francouzsko-japonské společenství slibovalo opravdu mnoho s tím, že si levné modely měly podmanit především rozvojové země třetího světa. Jak se ovšem nyní ukazuje, japonská automobilka měla opravdu velké oči, neboť nové vozy se neprodávají valně ani v Indii, ani v Indonésii nebo Rusku. Šéf značky Trevor Mann však naznačoval, že do tragédie mají stávající výsledky přece jen daleko, i když v součastné době přišla pro Datsun opravdová „Jobova zpráva“. Hlásí, že staro nová automobilka nestojí za nic, případně za …!
Datsun Go obdržel od Global NCAP nula hvězd z pěti a firma dostala od testovací laboratoře výzvu, aby vůz stáhla z prodeje! Už jsme si pomalu zvykli, že většina nových aut dostane v bezpečnostním testu Euro NCAP nejvyšší hodnocení - pět hvězd. Pokud dostane čtyři, často následuje zdvižené obočí a otázka: „Kdepak asi soudruzi udělali chybu?,“ zatímco tři hvězdičky už jsou pomalu na „oprátku“ pro vývojáře. Přednedávnem se začal na indickém trhu prodávat laciný hatchback do města - Datsun Go. Tamní testovací laboratoř Global NCAP ho podrobila standardnímu nárazovému testu, který dopadl katastrofálně. Auto se při střetu s překážkou v rychlosti 64 kilometrů v hodině natolik zdeformovalo, že by cestující na předních místech zřejmě nepřežili. Získalo tak nula hvězd z pěti a za ochranu dětí, které by seděly na zadních sedadlech, jen dvě hvězdy. Global NCAP ve svém komentáři k výsledku prohlásil, že vůz byl natolik zdeformovaný, že by nepomohly ani airbagy, které tento model nemá.
Za takový výsledek z velké míry může i samotná indická legislativa, která po výrobcích nepožaduje dodržování tak přísných standardů, jaké platí třeba v Evropě. Tamní vozy tak mohou jezdit bez ABS, ESP či airbagů a výrobci u nich odbývají i pasivní bezpečnostní prvky. Cílem je totiž co nejnižší cena. Jde zkrátka o levné skořápky, které mají Indy dostat z mopedů do dvoustopých dopravních prostředků. Ředitel laboratoří Global NCAP Max Mosley už napsal otevřený dopis šéfovi Nissanu Carlosovi Ghosnovi, ve kterém ho vyzval, aby auto co nejdříve stáhl z trhu. Často se povolaní lidé ohání větší bezpečností, ale nejsem si úplně jist, jestli to platí i pro levné modely, které mohou v tuhosti konstrukce soupeřit leda s „rozmočenou papírovou krabicí“.