Staronová značka netáhne…
21.10.2014 Autor: Tommü Design
i když nikdo si neopovažuje tvrdit, že aliance Renault-Nissan pro „znovuzrozenou“ značku neudělala „první a poslední“. Od „znovuvzkříšení“ značky Datsun si francouzsko-japonské společenství slibovalo opravdu mnoho s tím, že si levné modely měly podmanit především rozvojové země třetího světa. Jak se ovšem nyní ukazuje, japonská automobilka měla opravdu velké oči, neboť nové vozy se neprodávají valně ani v Indii, ani v Indonésii nebo Rusku. Šéf značky Trevor Mann však naznačuje, že do tragédie mají stávající výsledky přece jen daleko.
Podle analytiků je přitom jedním z problémů, jež tyto levné vozy táhne ke dnu, právě jejich nízká cena. Indie je totiž aktuálně trhem, kde je automobil považován za ukazatel společenského postavení. Pokud tedy zákazníci peníze mají, pak je hodlají utratit spíše za dražší vůz. S ním je totiž spojena renomovanější značka i lepší výbava, která hraje proti Datsunu. Absolutního vrcholu přitom v zemi Datsun dosáhl v dubnu a od té doby se však jeho prodeje jen propadají. Kupříkladu v červenci bylo prodáno jen 607 vozů, což oproti rekordu představuje sedmasedmdesáti procentní pokles. V srpnu se situace sice trochu vylepšila a Datsun předstihl v prodejích Tata Nano, tento vůz ovšem čelí ještě razantnějšímu odlivu zákazníků. Není tedy divu, že značka prodala za dobu svého „znovuzrození“ jen zhruba 250.000 exemplářů. Abychom nezůstávali pouze v zemi, kde kupříkladu takový model Go stojí pouhých 312.270 rupií (cca 109.000 Kč), můžeme se podívat do Ruska - dalšího klíčového trhu. Zde pro změnu Datsun trpí kvůli ekonomické situaci a krizi na Ukrajině. Jelikož výhled je špatný jak pro zbytek letošního roku, tak i pro ten následující, nemůže automobilka ani zdaleka počítat s tím, že by z tohoto trhu v nejbližší době přišly dobré zprávy.
Dá se tedy předpokládat, že plán společnosti Nissan Motor, jehož součástí Datsun je a který počítá s globálním navýšením prodejů o osm procent do března 2017, dostává vážné trhliny. Vedení značky i analytici ovšem dodávají, že ačkoliv je situace vážná, stále ještě není zoufalá. Uvidíme tedy, co přinesou příští měsíce, ale pokud nebudou noví zákazníci…