Nový X-Trail a jeho motor
22.08.2014 Autor: Tommü Design
Ve třídě středně velkých SUV se v poslední době neodehrála žádná tak zásadní mezigenerační změna image, jako v případě nového Nissanu X-Trail. Tento automobil býval zaměřený více na terén, čemuž odpovídala i poměrně hranatá a téměř krabicovitá karoserie - ale to vše již neplatí. Prozatím jediným motorem v nabídce modelu X-Trail je naftová šestnáctistovka, která disponuje (96 kW/130 k/320 Nm), což samo o sobě nejsou vůbec špatné parametry. Použití takovéhoto motoru v SUV s pohonem všech kol ale logicky přináší otázku, jestli na to agregát stačí. Řekněme si rovnou: „Vážení přátelé - ano,“ i když v této třídě se běžně začíná na dvoulitru.
Kdekoliv za hranicí 1700 otáček motor táhne velmi dobře a naše uznání zaslouží i optimální zpřevodování, kdy není síla agregátu dušena příliš dlouhými rychlostmi. Udržet jednotku v optimálních otáčkách je tedy o to jednodušší a jako celek automobil zrychluje mnohem nadšeněji, než byste podle objemu motoru čekali. Potěšující je i spotřeba. Při dálniční sto třicítce, kdy motor točí téměř 2500 otáček za minutu, si automobil řekne o 6,8 litru na sto kilometrů. Ve městě se vám pak povede klidným tempem jezdit za cca 7,5 litru. Pokud si uděláte výlet mimo město, můžete počítat se spotřebou lehce pod šest litrů na sto kilometrů. Výsledný průměr z týdenního testu - „včetně občasného zaboření pedálu do podlahy“ - činil rovných 7,0 l na 100 km, což je skvělý výsledek.
Pokud stále pochybujete o tom, že šestnáctistovka v takovémto autě je dobrý nápad, pak vězte, že agregát je navíc dobře odhlučněný a ještě se velmi dobře ovládá. Odezva na plyn je příjemně hbitá a motor se vytáčí s až neskutečným nadšením - jako by ani nespaloval naftu. Pokud se navíc při předjíždění zapomenete s řazením, objevíte nečekanou schopnost šestnáctistovky táhnout až k 5000 otáček za minutu. Na dálnici má hnací jednotka dostatečnou sílu na předvedení příjemného pružného zrychlení z šestého rychlostního stupně. Potěší i přesné a hladké řazení manuální převodovky.