„Auta bez řidiče“
14.08.2014 Autor: Tommü Design
„Samořídící“ automobil je motorové vozidlo, které ke svému provozu nepotřebuje řidiče a orientuje se zcela za pomoci počítačových systémů, které detekují okolí vozidla a určují jeho trasu. Detekce okolí může probíhat různě - systémy jako radar, lidar, GPS a počítačové vidění. V současnosti nejsou tato vozidla v běžném prodeji - problémem je jak nedostatečná pokročilost vývoje, tak také legislativa, protože zatím na většině míst není vytvořen nutný rámec zákonů regulující užívání „samořídících“ aut.
Společnost Nissan Motor stojí v čele snahy automobilového průmyslu o větší automatizaci vozidel, jejímž cílem je ulevit řidičům od všedních úkolů a zároveň zvýšit jejich bezpečnost, uvolnit ucpané komunikace a přispět k redukci emisí. Podle výkonného ředitele společnosti Carlose Ghosna by nové technologie, mezi něž patří automatizované ovládací prvky zaměřené na jízdní pruhy a také systémy řízení provozu na dálnici, měly být představeny během příštích čtyř let. Jejich cílem je ukázat zákazníkům životaschopnost a význam systémů autonomního řízení, které by měly být komerčně dostupné v roce 2020. Poptávku po technologiích pro autonomní řízení, větším počtu vozidel s nulovými emisemi a větších možnostech připojení ve vozidlech budou podle jeho předpovědi zvedat čtyři hlavní faktory.
„Prvním z nich je rozmach globálních velkoměst, který posiluje potřebu inovací přispívajících k uvolnění komunikací, snížení emisí a lepšímu řízení provozu," uvedl Ghosn. „Druhým je rostoucí poptávka po komunikačních prostředcích ve vozidlech, které splní nebo překonají očekávání digitální generace. Naše vozidla musí mít stejně široké možnosti připojení jako chytré telefony a tablety, na nichž život této generace dnes a denně závisí. Zatřetí je třeba překonat generační propast, a proto chceme nabídnout vozidla, která zaujmou rostoucí celosvětovou populaci seniorů. Tito spotřebitelé chtějí technologie a automatizované systémy, díky kterým budou moci řídit bezpečně i ve vyšším věku. A konečně čtvrtým velkým trendem je tlak na podporu genderové rozmanitosti. Jde především o uznání důležité role, kterou ženy hrají jako spotřebitelky a kupující, ale i jako rozhodující činitelky a manažerky v celém automobilovém průmyslu,“ tvrdí pan Ghosn.