Kdo je odpovědný, když nikdo neřídí?
22.06.2014 Autor: Tommü Design
Většina velkých automobilek plánuje uvést „auta bez řidiče“ do konce roku 2020, ale aliance Renault-Nissan je chystá již na rok 2018. Původně bylo oznámeno, že společnost Nissan Motor uvede svůj autonomní Leaf do malosériové výroby právě v roce 2020, ale výkonný ředitel francouzsko-japonské aliance uvedl - na mítinku francouzského autoklubu (ACF), že tato technika bude připravena už o dva roky dříve. Kde? Ve Francii, Japonsku a USA. „Problémem není technika, ale legislativa, tedy právní předpisy. A také celá otázka odpovědnosti, která se týká pohybu těchto vozidel. Kdo má být odpovědný, když vlastně nikdo neřídí?“ řekl Ghosn doslova.
Například společnost Gogole v Nevadě testovala první prototyp, jenž byl „hotov“ již v roce 2012. Postrádal ovšem volant i pedály. V srpnu 2013 se proháněla po Německu limuzína třídy S od Mercedesu, která také nepotřebovala řidičův zásah. Podle zatím předběžně odsouhlasené nejnovější úmluvy OSN o silniční dopravě, která byla vypracována letos v dubnu, mohou dát skutečně řidiči takovýchto aut „ruce z volantu“. USA a Asie předběhly Evropu ve vývoji tohoto automobilu, jenže starý kontinent je stále přesvědčen, že může nabídnout autonomní auta jako první a své soupeře ze zámoří porazit. Je nutné ale v právním hledisku pokročit ještě dále a odstranit veškeré byrokratické překážky. Podle zatím posledního návrhu musí být řidič uvnitř přítomen i nadále a přijmout zpět ovládání vozidla kdykoliv. Systém se může vypnout automaticky nebo manuálně.
Autonomní vozidla tedy již „dnes“ nejsou hudbou daleké budoucnosti, ale stávají se reálnými. Spisovatelé vědecké fantasie si mohou mnout ruce, ale co na to ti, které řízení stále baví, například motorističtí novináři? Ti by se především měli naučit, že je „neživí úplatky“, ale poctivá práce - hlavně ti německo-čeští nebo česko-němečtí, jak je libo! Situace je ovšem složitá. Ne tak pro novináře, ale pro „závisláky“. Taková auta jistě napomohou bezpečnosti silničního provozu, ale my si raději řízení užíváme, lhostejno na tom, kolik má náš soukromý vůz koní. Musíme doufat, že zásoby ropy ještě pár desítek let vydrží. Ale doba bezpilotních elektromobilů, ať už napájených bateriemi či například palivovými články, nás stejně asi nemine... jednou. Nebo je tato vize příliš katastrofická?