Švédská vláda si vytyčila velmi...
28.06.2019 Autor: Tommü Design
ambiciózní plán snížení emisí v dopravě. Ovšem toto opatření dostalo výraznou trhlinu. Rozvoj dobíjecích stanic totiž zaostává za výrazně rychlejším růstem počtu elektromobilů na silnicích. Švédsko podniklo v uplynulých letech hned několik kroků, které by mu měly vydláždit cestu k uhlíkové neutralitě do roku 2045. Jedním z opatření bylo přijetí zákona, který zakáže prodej automobilů se spalovacím motorem od roku 2030. Dalším krokem pak je zavedení dotací na pořízení elektromobilů, které měly pomoci s urychlením přechodu na „čistší zdroje.“
Dotace zafungovaly skutečně skvěle - za prvních pět měsíců letošního roku stouply prodeje elektromobilů ve Švédsku o 253 procent. Ovšem zatímco vláda může být spokojená, vedení některých měst má pořádné starosti. Například ve Stockholmu a dalších velkých městech jsou prý přenosové soustavy tak vytížené, že společnosti budující nabíjecí stanice musí o připojení k síti bojovat s domácnostmi a městskou infrastrukturou. V současnosti by se mělo na švédských silnicích pohybovat okolo 70.000 elektromobilů, to se však má rychle změnit. Pokud chce tamní vláda dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2045, bude muset do konce příštího desetiletí dostat na silnice dalších cca 2,5 milionu elektrických a Plugin hybridních vozidel, jak předpokládá energetická společnost Power Circle. A i když se očekává, že většina z nich bude dobíjena převážně doma, stále bude nutné vybudovat soustavu nabíjecích stanic například pro transport zboží na delší vzdálenosti, a pro profesionální řidiče ve městech. To ovšem nebude snadné, jak uvedl jeden z manažerů společnost Ellevio AB, která spravuje část rozvodné sítě. Švédsko sice stále exportuje okolo 10 % své vyrobené elektrické energie, poptávka však roste rychleji, než se očekávalo. Problémem se také stane zastaralá rozvodná soustava, která bude muset projít rozsáhlou modernizací. Ta by však mohla trvat až do konce příštího desetiletí, což by znamenalo, že Stockholm nebude schopen do roku 2030 zajistit více dobíjecích stanic.
„Pokud chcete přimět lidi, aby si koupili elektromobil, nemohou být nuceni dělat dlouhé zajížďky, aby našli dobíjecí stanici,“ uvedl Tobias Henmark, ředitel švédské firmy Fortum Charge and Drive, která provozuje 740 rychlonabíjecích stanic na Skandinávském poloostrově. Jedním z možných řešení by se však mohla stát další dotační pobídka pro majitele elektrických aut, která může motivovat zapojit elektromobily do sítě nejen kvůli dobíjení, ale také vzhledem ke stabilizaci sítě. Pokud by v období ranní a polední špičky byli majitelé elektrických vozů ochotni podělit se o kapacity svých baterií, mohlo by větší množství elektromobilů přinést méně problémů s kapacitou sítě, jak navrhuje společnost Power Circle. Elektromobily totiž mohou síť vytvořit, nebo poškodit...
Nejprodávanější elektromobily ve Švédsku za leden až květen 2019 (pořadí / model / počet prodaných vozů):
1.) Tesla Model 3 / 1.649 ks ... 2.) Renault Zoe / 1.072 ks ... 3.) Kia Niro / 948 ks ... 4.) Nissan Leaf / 681 ks ... 5.) BMW i3 / 600 ks ... 6.) Tesla Model S / 355 ks ... 7.) Hyundai Kona / 284 ks ... 8.) Hyundai Ioniq / 208 ks ... 9.) Volkswagen e-Golf / 208 ks ... 10.) Audi e-tron / 195 ks.