Počet elektrických aut v České...
15.04.2019 Autor: Tommü Design
republice zvolna roste, proti dalším evropským státům však tuzemsko výrazně zaostává. Podíl elektromobilů na nově registrovaných autech činí v Česku 0,3 procenta, v Evropě je to přes jedno procento. Zájem českých motoristů brzdí především vysoké ceny elektrických vozů, což vyplývá ze studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA). Průzkumu IDEA se zúčastnilo zhruba tři tisíce respondentů a v něm 43 procent dotázaných avizovalo úmysl koupit nový vůz v horizontu tří let. O elektrickém automobilu uvažovalo 2,4 procenta z nich, dalších 6,6 procenta připustilo zájem o hybridní auta. V prvním čtvrtletí letošního roku bylo v Česku zaregistrováno 132 elektromobilů a 1.416 vozů s hybridně-elektrickým pohonem. Prodej nových osobních aut s konvenčním pohonem dosáhl 59.616 vozů.
Podle studie má největší vliv na rozhodování českých spotřebitelů pořizovací cena elektromobilů, která je stále výrazně vyšší, než u auta se spalovacím motorem. Při sníženy ceny elektrického vozu o 100 tisíc českých korun, by se podle IDEA ovšem zvýšil zájem pouze o polovinu procentního bodu. Větší efekt by podobná sleva vyvolala u hybridů, kde by se motivace ke koupi zvýšila až o šest procent. Například jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě Nissan Leaf stojí nejméně 950 tisíc korun. Renault Zoe pořídíte za 837 tisíc a Volkswagen e-Golf od 993 900 korun. Naproti tomu v Česku nejprodávanější model s konvenčním pohonem, Škoda Octavia, začíná na 437.900 korunách a o stupeň nižší nová řada Scala stojí 394.900 korun.
Cena však není jediný důvod, proč prodeje elektrických vozů v Česku váznou. Většina dotazovaných se obává i technických specifik elektromobilů. Jde zejména o nedostatek servisů pro elektrické vozy a krátkou životnost baterie. Problémem je i krátký dojezd těchto vozidel a málo dobíjecích stanic, což zatím nekompenzují ani nižší náklady na provoz elektromobilů. Motoristy by k nákupu elektrických vozů mohla podle studie přesvědčit státní podpora. Ta funguje v řadě zemí - například daňovým zvýhodněním, příspěvky na nákup a dalšími výhodami. V případě státní podpory by většina lidí byla ochotna pořídit si elektromobil, který by byl dražší zhruba o 40 tisíc korun proti klasickému autu. Ovšem Česko o podobných programech neuvažuje. Premiér Andrej Babiš v březnu letošního roku uvedl, že stát bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady. Řekl, že stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a pokračují dotační programy za půl miliardy korun, respektive 270 milionů korun na pořizování ekologických aut. Jsou však určeny pro podniky, přesněji řečeno státní úřady a organizace, nikoli pro fyzické osoby.
Pobídky k nákupu elektromobilů naopak začínají nabízet některé tuzemské firmy. Nedávno oznámil zahájení jejich prodeje pro domácnosti a živnostníky ČEZ. „Vedle samotných elektrických automobilů nabízíme také domácí dobíjecí stanice, které jsou výrazně rychlejší než dobíjení ze zásuvky,“ uvedl generální ředitel prodeje Českých energetických závodů, Tomáš Kadlec.