Potřebují elektromobily výfuk?
27.02.2019 Autor: Tommü Design
Tenneco, Inc. (dříve Tenneco Automotive - původně Tennessee Gas Transmission Company) je podnikem automobilového průmyslu. Produkuje především tlumiče, výfukové systémy (filtry pevných částic nebo katalyzátory) a elastomery (makromolekulové látky vykazující při normální teplotě velkou pružnost - například kaučuk) pro automobily všeho druhu. Firma Tenneco z amerického Michiganu vyvíjí speciální „tlumič výfuku“, vhodný pro čistě elektrická a hybridní vozidla. Elektromobily a hybridy se na silnicích objevují stále ve větší míře. Jejich hlavní předností jsou nulové emise a dnes už i obstojný akční rádius na jedno nabití baterií.
Elektromobily také vynikají velmi nízkou hladinou hluku, kdy u nich převládá hluk, vznikající odvalováním pneumatik po vozovce. Naopak hnací ústrojí je téměř nehlučné, ale velmi nízká hladina hluku má také stinné stránky. Zejména ve městech je hluk, který jedoucí auto produkuje, dobrým signálem pro chodce či jiné účastníky silničního provozu. Chodec tak auto třeba nemusí vidět, mnohdy stačí, že jej slyší. Bohužel u elektromobilů tento vjem často chybí. Vědomi si toho jsou nejen výrobci elektromobilů, ale také zákonodárci. Proto třeba ve Spojených státech amerických má od roku 2020 platit nařízení, že každý elektromobil nebo hybrid jedoucí v elektrickém režimu jízdy musí produkovat přesně specifikovaný zvuk, a sice při rychlostech do 19 mph (30,4 km/h). Důvodem je právě snaha upozornit především chodce. Toto je mimo jiné také příležitostí pro výrobce výfukových systémů, aby začaly vyvíjet „výfuky“ pro elektromobily. Systém firmy Tenneco počítá s klasickým výfukem, který se uplatní u hybridů. K němu ale navíc bude připojen jakýsi paralelní tlumič, jehož součástí bude reproduktor. Co přesně bude reprodukovat, není zatím jasné, avšak specialisté Tenneca pracují na zvuku s pomocí moderních zvukových softwarů. „Smyslem je co možná nejsnazší ladění, ale také velmi malé rozměry, které umožní udržet hmotnost výfuku na přijatelné úrovni,“ říká k celé věci Ben Patel, vedoucí technik firmy Tenneco. Další předností by měla být unifikace tohoto specifického „výfukového potrubí“. Má být proto použitelný napříč nejen modely, ale i automobilovými výrobci, čímž by se měla celá záležitost mimo jiné také zlevnit.
Ale přejděme o více než dva roky zpátky a na starý kontinent. Podle nařízení Evropské unie by všechny elektrické automobily měly mít již v roce 2019 systém pro zvukové varování chodců či jiné účastníky silničního provozu. Společnost Nissan Motor má jednu z hlavních rolí v rámci bádání konsorcia eVADER, což je projekt EU pro zvýšení bezpečnosti v souvislosti s elektromobilitou. Do tohoto projektu jsou kromě této značky zapojeny i francouzské automobilky Renault, Citroën nebo Peugeot, dále specializovaná výzkumná pracoviště a rovněž výrobci dílů - například koncern Continental. Konsorcium firem již připravilo i vhodný zvuk, který je tišší, než vydávají automobily se zážehovým nebo vznětovým motorem. Řešení spočívá ve spolupráci kamery za čelním sklem vozu, která má rozpoznávat chodce nebo cyklisty a šesticí reproduktorů umístěných na přední části automobilu. Z nich se pak začne linout bručivý kolísající tón. V ostatních případech pojede vůz zcela bezhlučně, tedy tak, jak jezdí současné sériově vyráběné elektromobily. Vyloučeno bylo i řešení, že by elektrické auto vydávalo umělý zvuk stále, pokud jede pomaleji než třicet kilometrů v hodině. Experti bádali také nad intenzitou zvuku. Nakonec dospěli k názoru, že vhodná bude ta, která je až o pět decibelů slabší než obvyklý hluk vydávaný běžným motorem. V konečné fázi se do posuzování nalezeného řešení zapojili i nevidomí lidé, kteří ho doporučili.