On-Line dotaz pro MS Tommü
On-Line dotaz pro MS Tommü
MS TOMMÜ STARÝ JÍČÍN
Starý Jičín 99
742 31 Starý Jičín

Mobil: 777 341 802
prodej@tommu.cz
MS TOMMÜ OSTRAVA
PŘESUN AKTIVIT
OD 1.7.2015
DO STARÉHO JIČÍNA
On-Line dotaz pro MS Tommü

Náhrada za Carlose Ghosna se...
 
22.12.2018 Autor: Tommü Design

se zatím nenašla. Správní rada japonské automobilky Nissan Motor na zasedání, jenž proběhlo 17. prosince 2018, nedokázala vybrat nového předsedu, který by nahradil Carlose Ghosna. Ten byl z čela rady odvolán minulý měsíc kvůli obvinění, že využíval firemní peníze pro vlastní účely, a že podhodnocoval osobní příjmy ve finančních výkazech. Výkonný ředitel Nissanu Hiroto Saikawa dnes oznámil, že správní rada schválila vytvoření zvláštního výboru, který by měl zlepšit řízení podniku. Termín pro vybrání nového předsedy rady zatím nebyl stanoven. „Chceme být v tomto směru opatrní. Nehodlám to uspěchat,“ uvedl současný šéf japonské značky, který je údajně jedním z kandidátů na předsedu rady. Správní rada odvolala Ghosna ze svého čela tři dny poté, co ho kvůli údajným finančním machinacím zadržely japonské úřady. Ghosn však nadále zastává funkce předsedy správní rady i výkonného ředitele ve francouzské automobilce Renault, se kterou tvoří Nissan alianci.

Když čelí vysoce postavený manažer obvinění z finančních machinací, většinou rychle zmizí z očí, aby pověst firmy příliš neutrpěla. V případě, že informace přece jen unikne na veřejnost, korporace minimalizuje škody tím, že se od svého šéfa zcela jasně distancuje. Ovšem kauza Carlose Ghosna se z klasických vzorců vymyká. Renault Ghosna i měsíc poté, co ho partnerská automobilka Nissan obvinila ze zpronevěry firemních peněz, vede jako svého šéfa i přesto, že stále sedí v japonském vězení. To jistě svědčí o moci a vlivu, jaký si manažerská hvězda s brazilsko-libanonskými kořeny za dvacet let v Renaultu vybudovala. Ještě víc to ale vypovídá o tom, jak urputný boj o vliv v alianci vyrábějící ročně přes deset milionů aut právě probíhá. Klíč k pochopení současných manévrů je ukryt v unikátní vlastnické struktuře společenství Renault-Nissan-Mitsubishi. Nejde totiž o jednotný koncern vzhledem k tomu, že francouzsko-japonská aliance je založena na vzájemném vlastnictví akcií. Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, a je tak rozhodujícím akcionářem, zatímco Nissan má v Renaultu zhruba 15 % podíl (bez hlasovacích práv). Nissan rovněž drží cca třetinový podíl v Mitsubishi a má nad tímto výrobcem aut faktickou kontrolu. Klíčový byl rok 1999, kdy Renault získal 37 procent v Nissanu, zaplatil za ně 3,5 miliardy USD a 15 procenty svých akcií.

Už tehdy „opanovali“ Francouzi výrazně větší automobilku, což by se nemohlo stát, kdyby Japonci právě nebojovali o holé přežití. Záchranná kúra se i díky Ghosnově roli zdařila a obě značky dál fungovaly jako samostatné, i když úzce spolupracující entity. Carlos Ghosn to přirovnával k manželství. Stejně jako v něm si i v alianci, kterou spoluvytvořil, „manželé“ zachovávají svou identitu, ovšem současně budují čím dál těsnější vztah a spojují je sdílené zájmy i cíle, jenž se plní. Z výrobních pásů firem začleněných do aliance dnes sjíždí každé deváté na světě vyrobené auto. Ve slibném segmentu elektromobilů dokonce v počtu vyrobených vozů vede. Ovšem „kulturní rozdíly“ mezi „manžely“ vždy byly znát. Současnou aféru Japonci vidí jako příležitost, jak francouzskou kontrolu oslabit. Ostatně generální ředitel Nissanu Hiroto Saikawa o tom mluvil poměrně otevřeně. Jak to bude vypadat dál? Že by se Ghosn dokázal rychle očistit, je nepravděpodobné, a tak Renault nového šéfa jmenovat musí. Velké slovo v tom bude mít francouzská vláda, která je stále jeho významným akcionářem. Její podíl je stejný jako u Nissanu. Pozice Ghosnova nástupce bude jistě slabší, ale kurz ve vztahu k Japoncům zásadně měnit nemůže. Francouzi totiž nemají kam ustupovat, bez Nissanu by byli pouze středně významnou a v podstatě jen na evropský trh omezenou značkou.

Carlos Ghosn tedy čelí obvinění z využívání firemních peněz pro vlastní účely. Japonská média dokonce informovala, že Ghosnova sestra Claudine Bichara de Oliveira by také mohla být do skandálu zapletena. Interní vyšetřování Nissanu ukázalo, že Ghosn automobilce v roce 2002 nařídil vyplácet sestře zhruba 100.000 USD ročně. Tyto peníze měla údajně dostávat za výkon poradenské funkce, ačkoli ve skutečnosti společnosti Nissan Motor žádné poradenství neposkytovala.




Jsme na Facebook
Přidejte si nás a mějte vždy ty nejnovější informace.

Facebook



TOPlist
Hudební vydavatelství Tommü Records

Informace pro Vás

Nabízíme prodej a servis vozů ve Starém Jičíně. K dispozici máme osobní, rodinné, užitkové a terénní auta. Zajistíme vám operativní leasing, úvěr, náhradní díly, servisní práce, seřizování motorů, karosářské a lakýrnické práce, geometrii, měření emisí, montáž mechanického i elektronického zabezpečení, pneuservis, montáž doplňků a příslušenství, ruční mytí vozidel včetně čištění interiérů a řadu dalších služeb.