Bezdrátové nabíjení elektrických...
01.08.2018 Autor: Tommü Design
automobilů není hudbou budoucnosti, ale má být uvedeno na trh již letos. Technologie bezdrátového nabíjení pracuje na principu elektromagnetické resonance. Dojde k vytvoření jakéhosi „duetu“ mezi oscilujícím magnetickým polem v nabíjecí desce zhruba o velikosti běžné krabice od pizzy, která je umístěná na podlaze, a přijímačem namontovaným zespodu vozidla. Naladění nabíjecího zařízení a přijímače na rezonanci poskytuje vysokou účinnost přenosu energie, která je srovnatelná s účinností nabíjení pomocí kabelu. Řidič zaparkuje elektromobil nad nabíjecí desku, a bez jakéhokoli připojování kabelu přijde ráno k vozu s plně nabitou baterií. Ten samý proces se odehraje po příjezdu do práce nebo na jakékoliv jiné místo, pochopitelně za předpokladu, že je vybaveno touto technologií.
Jeden blíže nejmenovaný výrobce uvede na trh v následujících měsících elektromobil, který bude nabízet bezdrátové nabíjení pomoci technologie od WiTricity, uvedl výkonný ředitel této společnosti Alex Gruzen. Teto systém se bude dát také integrovat do stávajících elektrických aut. Výrobce elektromobilu sice nebyl jmenován, ale není nemožné jej uhádnout. Mezi producenty automobilů, kteří demonstrovali bezdrátové nabíjení elektrických vozů, patří automobilky BMW, ale i Hyundai, která výslovně zmínila společnost WiTricity jako jejího dodavatele této technologie. Systém bezdrátového nabíjení byl demonstrován na novém modelu Hyundai Kona EV na letošní Geneva Motor Show. Mezi ostatní výrobce aut, jenž spolupracující s WiTricity, patří například společnost Nissan Motor, Toyota nebo Honda.
„Existuje mylná představa, že fyzické připojení kabelu je stoprocentně účinné, ale není tomu tak. Toto připojení má 88 % až 94 % a bezdrátový systém WiTricity dosahuje 90 % až 93 % účinnosti,“ uvedl Alex Gruzen. Nabíjení pomocí rezonance také poskytuje určitou volnost při zarovnání vozu k poloze nabíjecí desky. Vertikální vůle je od deseti centimetrů, určené pro sportovní vozidla, až do pětadvaceti centimetrů pro vozidla typu SUV. Vychýlení do stran může být až deset centimetrů od středu a maximální vychýlení dopředu, anebo dozadu je 7,5 centimetrů. Tato vůle je důležitou podstatou celého systému vhledem k tomu, aby řidič neabsolvoval zdlouhavý proces srovnávání elektromobilu - vše by mělo vyjít na první pokus. Bezdrátové nabíjení elektromobilů není pouze trik, ale marketingová nutnost. Pro uchycení na trhu bude muset tato technologie být nabízena za dostupnou cenu. Výkonný ředitel společnosti WiTricity uvádí, že kompletní sada (přijímač na autě a nabíjecí jednotka) má stát kolem 800 USD. Pokud bude produkt nabízen jako standardní výbava elektromobilu, zvedne to jeho hodnotu pouze o zhruba 300 USD.
Na otázku, proč by někdo chtěl pomalé nabíjecí bezdrátové zařízení, když může mít přístup k rychlonabíjecím stanicím, pan Gruzen odpověděl, že elektrická síť nebude mít dostatečnou kapacitu pro napájení těchto stanic, až elektromobily zahltí silnice. „Rychlonabíjecí stanice? Bude to jako v 70. letech ve Spojených státech amerických, kdy každý musel stát ve frontě, aby se dostal k čerpací stanici. Chceme, aby lidé byli schopni začít svůj den s plně nabitou baterií, a po příjezdu do práce se baterie dobila znova, bez jakéhokoliv zásahu a námahy,“ řekl Alex Gruzen. Toto tvrzení je ovšem hudbou budoucnosti, tedy hlavně v Česku...