Prodej aut bez dealerů? Proč...
17.07.2018 Autor: Tommü Design
ne! Zatím je to u nás v Česku jen „Věštěni z kávové sedliny“, ale pevně věříme, že to jednou přijde. Ne částečně, ale zcela bez zapojení autorizovaných dealerů chce prodávat své vozy automobilka Hyundai ve Spojených státech amerických. Tím vlastně vyloučí zbytečné mezičlánky, tedy ne autorizované prodejce, kteří budou i nadále zastávat funkci servisů, ale například velmi zvláštní společenství, jenž je běžné třeba u Nissanu ve východní Evropě. Pro zákazníky to může být příjemné, ale pro takovou společnost ani trochu.
Nákup automobilu je momentálně realizován skrze poměrně zdlouhavý proces, do kterého je zahrnuto hned několik stran. V prvé řadě tu samozřejmě máme vybírání na straně zákazníka, které obvykle probíhá i skrze tištěná či online média. Následuje vyzkoušení vozu, které je realizováno u některého dealerů a hon za co nejlepší nabídkou, během nějž přichází na řadu návštěva i několika prodejců. Pokud je dosaženo spokojenosti na obou stranách, může se přejít k podpisu kupní smlouvy, nebo se začne jinde od začátku. Automobilka Hyundai se rozhodla, že vše zjednoduší pro zákazníka, zároveň, ale zamete cestičku k vyšším maržím pro sebe samotné. Nejprve ve Spojených státech, kde byl spuštěn program Shopper Assurance, který dealery staví zcela na vedlejší kolej. Už se s nimi počítá jen zcela okrajově, a s výhledem na stavbu několika vlastních center automobilky, jenž by finalizaci prodejního procesu měly na starosti, jsou jejich vyhlídky na budoucí zapojení ještě menší. Z dnešních autorizovaných dealerů by se pak staly vlastně jen oficiální servisy. Ale nepředbíhejme. Nejprve si pojďme program Shopper Assurance podrobněji představit.
V podstatě jde o proces postavený na čtyřech pilířích, z nichž prvním je takzvaná transparentní cena. Vyjednávání o ceně je prý pro zákazníky nejméně příjemná součást celého procesu nákupu, a když se ji dnes chtějí vyhnout, hledají co nejvíce muziky za co nejméně peněz skrze weby slučující nabídky nových vozů. Automobilka Hyundai ale s nikým vyjednávat nebude, hledání dobré ceny proběhne s pomocí její vlastní aplikace, kde budou zobrazeny nejlepší nabídky vybraných dealerů značky. Ti ovšem poslouží jen jako vodítko k oné transparentní nákupní ceně. Dalším pilířem je flexibilní testovací jízda. Zákazníkům stačí prosté stažení aplikace do mobilního telefonu, skrze kterou si mohou vše naplánovat. Za vozem přitom nemusí nikam jezdit, technik či prodejce značky jej přiveze ve stanovený čas a na místo, které si vyberete - do práce, domů či třeba na parkoviště obchodního centra. Volba je zkrátka jen na nich, automobilka se mu plně přizpůsobí. Přesunout se můžeme k papírování, jež se odehraje prakticky celé online. Vyřízeno je vše od pojištění až třeba po financování, opět bez dealerů. U něj zákazník následně jen podepíše připravenou kupní smlouvu a odjede vlastním vozem dodaným znovu automobilkou. Ten pak můžete do tří dnů vrátit za plnou cenu, pokud nemá na tachometru více než 500 km a nedošlo k jeho poškození, což je onen pilíř číslo čtyři.
Zapojení dealerů do celého procesu je už v tuto chvíli naprosto minimální a jihokorejská značka po něm sahá pouze tam, kde s ohledem na své aktuální zázemí nutně musí. Automobilka Hyundai už dříve naznačovala, že by se ráda podobnou cestou vydala a jak se zdá, skutečně to udělala. Je jasné, že prodejci značky z toho asi velkou radost mít nebudou, nicméně nakupování se začíná přesouvat na internet a auta nebudou výjimkou. Ostatně. Aktuálně program Shopper Assurance nabízí například v Miami, Orlandu, Dallasu nebo v Houstonu, a už tento rok se má tato iniciativa rozšířít po celých Spojených státech. Jsme zvědavi, kdy zamíří i na starý kontinent. Dle vyjádření českého zastoupení značky Hyundai americký přístup neodpovídá jeho strategii, která i nadále počítá se standardní dealerskou sítí. Spuštění podobné možnosti nákupu nového automobilu Hyundai v České republice tedy neočekávejme. Podobně by určitě reagovali i na českém oficiálním zastoupení Nissanu, ale nezoufejme vzhledem k tomu, že všem dnům ještě není konec...