Pozornost upřena i na vodík
25.06.2018 Autor: Tommü Design
Automobilky Hyundai a Audi se dohodly na spolupráci při vývoji vodíkových automobilů, která bude probíhat především ve sdílení komponentů nebo technologických licencí. Jejich cílem je dostat takto poháněné vozy do hlavního proudu prodeje. Doposud vozidla na vodík zaostávala za elektromobily, které jsou v současnosti levnější a disponují podstatně hustší síť nabíjecích stanic. Auta na vodík mají zase výhodu v tom, že je lze natankovat rychleji než elektrické vozy. Hyundai doufá, že díky spolupráci se vytvoří větší poptávka po jeho vozidlech, například po modelu ix35, a sníží se i náklady na výrobu vodíkových automobilů natolik, aby mohly konkurovat elektromobilům. Sae Hoon Kim, který v Hyundai vede výzkumně-vývojové oddělení zaměřené na palivové články, předpokládá, že se zájem o vodíková auta v blízké budoucnosti zvýší i kvůli přísným limitům uhlíkových emisí, které schvaluje Evropská unie.
Podobné partnerství v minulosti uzavřeli i jiní velcí výrobci aut. Již před pěti lety se takto spojili giganti General Motor (GM) s Hondou a loni se také domluvili na postavení továrny na výrobu palivových článků v Michiganu. Pozadu nezůstávají ani automobilky Toyota a BMW, které se v roce 2012 dohodly na spolupráci v oblasti vývoje „zelenějších“ pohonů budoucnosti. I když se může zdát, že vše mimo elektrická vozidla dnes nemá v automobilovém průmyslu perspektivu, společnost Nissan Motor, ale i japonští výrobci aut Honda a Toyota si to rozhodně nemyslí. Jedenáct velkých firem ze země vycházejícího slunce se totiž dohodlo, že v letošním roce založí novou společnost zaměřenou na budování plnohodnotné sítě vodíkových čerpacích stanic pro auta poháněná palivovými články (FCV). Jejím hlavním cílem bude podpora spolupráce mezi firmami zabývajícími se rozvojem infrastruktury, automobilkami a finančními institucemi. Dohodu podepsaly firmy: Nissan Motor Co Ltd., Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co Ltd., JXTG Nippon Oil & Energy Corporation, Idemitsu Kosan Co Ltd., Iwatani Corporation, Tokyo Gas Co Ltd., Toho Gas Co Ltd., Air Liquide Japan Ltd., Toyota Tsusho Corporation a Development Bank of Japan Inc. Společnost bude usilovat o naplnění plánu v časovém horizontu deseti let a v průběhu první, čtyřleté fáze, chce vybudovat osmdesát nových vodíkových tankovacích stanic. Dnes se v zemi nachází jednadevadesát takových čerpacích míst, takže do několika let by se měl jejich počet díky tomuto projektu téměř zdvojnásobit. Japonské automobilky jsou oblasti alternativních pohonů hodně aktivní. Společnost Nissan Motor předminulý rok oznámila plány na vývoj technologie palivových článků založených na rostlinném etanolu a Toyota koncem roku 2014 představila model Mirai poháněný vodíkovými palivovými články, který byl jako první svého druhu určen pro masovou produkci.
Největším problémem je, alespoň prozatím - cena. Toyota Mirai stojí v přepočtu něco kolem 59 tisíc USD, což je téměř dvojnásobek toho, co zaplatíte za srovnatelný elektrický vůz. Možná ještě větším problém představují náklady na stavbu vodíkových tankovacích stanic - jedna průměrně vyjde na 4,4 mil. USD. To je také jedním z hlavních důvodů, proč je automobilů na vodíkový pohon v zemi vycházejícího slunce tak málo. Jen zhruba něco přes 2.200 jednotek... Nová společnost složená z výrobců aut, banky a velkých průmyslových firem si dala za úkol snížit náklady na budování vodíkových tankovacích stanic a svým vlivem chce přispět i k rozvolnění regulací provázejících tuto technologii. Sama japonská vláda chce do roku 2021 zvýšit počet vozů poháněných vodíkovými palivovými články na čtyřicet tisíc. Iniciativa všech zúčastněných se tak může stát hybnou silou momentálně stagnujícího segmentu a zpřístupnit technologii masovému trhu.